Airbus denkt dat het leger van de VS de grootste klant van de A400M wordt. “Uiterlijk over tien jaar”, aldus topman Tom Enders inzet Duitse tijdschrift WirtschaftWoche.
Er is geen directe concurrent voor het toestel. Boeing’s C-17 is groter en de C-130 van Lockheed Martin is kleiner. “Veel landen willen niet één van de extremen en dan blijft er maar één optie over. Bovendien is de A400M ook nog eens zuiniger en veelzijdiger.” Toestellen als de C-17 en de Antonov An-124 zijn niet in staat zware ladingen naar onverharde landingsbanen te brengen. Opspattende stenen vormen een te groot risico voor de motoren. Propellors hebben hier veel minder last van, daarom kan de A400M wel op onverharde banen ingezet worden. De C-130 kan ook op onverharde banen landen, maar kan weer veel minder meenemen.
Ondanks de crash op 9 mei bij Sevilla blijft Airbus positief over de verkopen in 2015. De eerder gestelde doelstellingen zullen volgens Airbus gehaald worden.
De A400M zal meedoen aan de vliegshows op de Paris Airshow komende week. Airbus: “We have complete confidence in the A400M and we are delighted to fly our demo as planned. We want to share our pride in the aircraft with all the passionate aviators at Le Bourget.”
Paris Airshow
Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.