In een persconferentie vooruitlopend op de Paris Airshow zegt Bombardier dat de CSeries beter presteert dan in computersimulaties naar voren kwam.
Performance
Zowel het brandstofverbruik, bereik, maximaal gewicht en performance op het vliegveld waren beter dan gedacht. De geluidsniveau’s worden gehaald zoals gedacht en daarmee is de CSeries het stilste commerciële toestel. De CSeries vliegt 350nm (648km) verder dan gepland en haalt 3.300nm (6.100km). De nieuwe Bombardier is meer dan 20% zuiniger dan huidige toestellen en meer dan 10% zuiniger dan vliegtuigen die een nieuwe motor krijgen. Er gaan 15 mensen meer in dan waar eerst reclame mee werd gemaakt.
Voorspelling
Bombardier denkt dat er de komende twintig jaar 12.700 vliegtuigen nodig zijn met 60 tot 150 stoelen. Voor de CSeries (100-150 stoelen) categorie verwacht Bombardier een afnamemarkt van 7.000 toestellen. De meeste toestellen zullen in Noord-Amerika geleverd worden.
In de 60 tot 100 categorie zijn 5.700 vliegtuigen nodig. Deze zullen ongeveer half-half verdeeld worden tussen turboprops en jet-toestellen. Met de Q-series en de CRJ heeft Bombardier beide varianten.
Eerste transatlantische vlucht
Bombardier is met twee CSeries toestellen aanwezig op de Paris Airshow, zowel de CS100 als de CS300 staan er. De vlucht naar Parijs was de eerste transatlantische voor een CSeries. De piloten zeggen uitermate tevreden met de vlucht te zijn. Met gemiddeld Mach 0,78 is gevlogen en binnen 7 uur was de bestemming bereikt vanuit Montreal. De optimale snelheid is Mach 0,74, maar waarschijnlijker is dat maatschappijen 0,78M willen vliegen. Op de transatlantische vlucht scheelde dit 20 minuten. Maximale snelheid is Mach 0,82.
Het vijfde testtoestel in de kleuren van launchcustomer Swiss heeft 1.800kg brandstof per uur verbrand. Het toestel begon met 17.000 kilo en landde met 4.500kg. Het toestel had nog tweeëneenhalf uur door kunnen vliegen.
Paris Airshow
Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.