Bell Helicopter heeft vertrouwen dat de V-22 Osprey tot halverwege de jaren twintig zal worden geproduceerd, ondanks een lagere productie dit jaar. Bell maakt dit in aanloop van de Paris Airshow bekend.
Werden er in 2014 nog 37 V-22’s gemaakt, dit jaar zullen er 21 van de band rollen. De V-22 wordt samen met Boeing geproduceerd en heeft tot nu toe twee kanten, US Marine Corps en US Air Force. De productie gaat dankzij een verlengd contract met deze klanten in ieder geval door tot 2020.
Nieuwe klanten
Bell ziet nieuwe klanten. De US Navy gaat er waarschijnlijk 44 kopen en Bell hoopt op export bestellingen. Japan zou de eerste buitenlandse klant kunnen worden met 17 bestellingen. Daarnaast heeft Singapore interesse om de 32 oudere Airbus AS332 en AS532 helikopters te vervangen.
Eerder had Israel interesse, maar dat land heeft de onderhandeling tijdelijk stop gezet. Ondertussen werkt de helikopterbouwer aan de opvolger van de V-22, de V-280 Valor. Dit keer niet samen met Boeing maar met Lockheed Martin. De eerste vlucht is gepland voor eind 2017. Grootste verschil met de V-22 is dat de motoren niet meer meedraaien, maar dat alleen de propellers van horizontaal naar verticaal draaien.
Tiltrotor
Een tiltrotor toestel combineert de mogelijkheden van een helikopter met die van een vliegtuig. De tiltrotor stijgt en daalt verticaal dankzij de ‘helikopter-stand’ van de propellers. Eenmaal in de lucht draaien de propellers negentig graden naar een ‘vliegtuigstand’. Hierdoor vliegt het toestel veel sneller dan een helikopter en is het bereik groter.
Paris Airshow
Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.