
Tijdens de persconferentie over de voorspelling van de vliegtuigorders de komende 20 jaar wordt uitgebreid stilgestaan bij de A380.
Groter
Airbus is er van overtuigd dat grotere vliegtuigen nodig zijn. Vliegvelden worden steeds groter. Het is nu al zo dat dezelfde route binnen een half uur door twee vliegtuigen wordt gevlogen. Gezien het milieu en de kosten is het voor iedereen beter als er meer grotere vliegtuigen komen. De komende 20 jaar zullen het aantal Aviation Mega City’s verdubbelen van 47 nu naar 91 in 2034. De bouwer denkt dat er de komende 20 jaar 1.550 Very Large Aircraft nodig zijn. Enige opties zijn de A380 en 747-8i. Boeing denkt dat er 540 van dergelijke toestellen nodig zijn.
Zeventig procent van de groei de komende jaren zal van bestaande routes komen. Marketing topman John Leahy zegt: “If we want to double traffic at airports like CDG in the coming years, we’ll need the A380.”
A380-900neo
Airbus is met meer dan 6 klanten in gesprek over de A380neo. Op de persconferentie wordt gehint dat het toestel naast de nieuwe motoren ook iets verlengd wordt. Volgens Leahy zou dit een logische stap zijn.
Hoewel het besluit officieel nog niet gevallen is, lijkt de A380-900neo er te komen.
De A380 is ooit ontworpen met de gedachte het toestel later in een verlengde variant aan te bieden, de A380-900. Door de tegenvallende verkopen en de ontwikkeling van de A350 is dit er niet van gekomen. De vleugels zijn al grotendeels berekend op een langere romp. De oorspronkelijk bedachte A380-900 zou circa 100 mensen extra moeten kunnen meenemen in drieklasse-layout. Airbus kijkt nu naar een wat kortere verlenging, waar ongeveer vijftig meer mensen ingaan.
Tijdspad
De beslissing over een A380neo aan het einde van het jaar genomen worden, zei topman Tom Enders vorige week. Als dat zo is kante toestel in 2020/2021 op de markt komen. John Leahy zei op de Paris Airshow dat het onwaarschijnlijk is dat er bestelling voor de A380 deze week komen. Maar dit jaar zouden er zeker orders bekend moeten gemaakt.
Paris Airshow
Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.
Aviation mega-cities will increase from 47 to 91 cities in the next 20 years #A380 #PAS15 pic.twitter.com/PosKxtiM0p
— Airbus (@Airbus) 15 juni 2015
We anticipate a demand for 32,600 new planes worth nearly US$5 trillion between 2015-2034 #PAS15 pic.twitter.com/ju30uUiagu
— Airbus (@Airbus) 15 juni 2015