Boeing kijkt naar een “middle of the market” toestel, als opvolger van de 757. Een besluit over het toestel wordt niet voor 2019 verwacht, in dat geval zou het toestel in 2025 de lucht in kunnen.
Investering
Boeing zegt de miljardeninvestering goed te willen afwegen. Een jaar geleden dacht Boeing nog dat de markt voor een opvolger van de B757 niet groot genoeg was voor de investering, nu is de bouwer tot het inzicht gekomen dat de markt toch groter is. Boeing meent dat er een markt voor “ruim meer dan 1.000” nieuwe toestellen is.
757
De 757 zit zowel qua capaciteit als bereik tussen de grootste B737 en kleinste B787 in. Er vliegen nu circa duizend 757’s, vooral bij Amerikaanse maatschappijen op trans-Atlantische vluchten en routes naar Latijns-Amerika. Boeing kijkt naar een toestel dat iets groter wordt dan de huidige B757. Ook het bereik wordt wat groter. De langste route waar de B757 nu op vliegt is Berlijn – Newark. Een iets grotere capaciteit zou goed voor de verkoop zijn, want nu kunnen er op die route maximaal 190 mensen mee.
Bezet
Boeing is bezig met de ontwikkeling van de B737max en B777X. Daarmee is de ontwikkelcapaciteit en de financiële middelen voor de komende gebruikt. Een nieuwe B757 kan pas vanaf 2020 ontwikkeld worden als de andere twee vliegtuigen op de markt zijn.
A321neoLR
Veel B757’s gaan al een tijd mee en zullen over niet al te lang vervangen moeten worden. Airbus stapt nu in dat gat met de A321neoLR. Rond 2019 zal het toestel voor het eerst vliegen. De Airbus heeft bijna dezelfde specificaties als de 757-200, het meest gevlogen type. Er zijn er tot nu toe 30 besteld.
Paris Airshow
Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!