Swiss is de launch customer van de Bombardier CSeries. De Zwiterse maatschappij heeft dertig CS100 toestellen besteld. Daarvan worden tien orders omgezet naar CS300 toestellen.
Aan boord komen 125 slimline stoelen. Swiss gaat met het toestel eind 2016/begin 2017 naar London City Airport vliegen. Dit wordt overigens niet de eerste route die Swiss met de CSeries gaat vliegen. Welke route wel de primeur krijgt, maakt de maatschappij in februari bekend.
Bombardier heeft acht extra stoelen in de CS100 weten te krijgen, vergeleken met wat in de brochure stond. In de CS300 gaan er zelfs vijftien meer. Ook op andere vlakken presteert het toestel beter dan berekend. Zowel het brandstofverbruik, bereik, maximaal gewicht en performance op het vliegveld waren beter dan gedacht. De geluidsniveau’s worden gehaald zoals gedacht en daarmee is de CSeries het stilste commerciële toestel. De CSeries vliegt 350nm (648km) verder dan gepland en haalt 3.300nm (6.100km). De nieuwe Bombardier is meer dan 20 procent zuiniger dan huidige toestellen en meer dan 10 procent zuiniger dan vliegtuigen die een nieuwe motor krijgen.
Reizen met de trein geeft meer herrie dan met een CSeries
-Bombardier
Aan het einde van het jaar moet de CS100 gecertificeerd zijn. De CS300 moet een half jaar later volgen.
Bombardier & Swiss unveil 125-slimline seat layout for CS100. #PAS15 pic.twitter.com/f29W7ifep1
— Jon Ostrower (@jonostrower) June 15, 2015
Paris Airshow
Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
