KLM is door 185 Martinair piloten voor de rechter gedaagd om een baan af te dwingen bij KLM. Dit meldt de Telegraaf maandag.
Vliegers
KLM is sinds 2008 eigenaar van Martinair en heeft de maatschappij in stappen kleiner gemaakt. Eerst ging het passagiersvervoer naar KLM. Nu wordt het nog uitsluitend als vrachtmaatschappij opererende Martinair verder verkleind. De vloot van full freighters gaat terug naar 3 toestellen. Hierdoor vervallen 350 banen. Vorig jaar beloofde toenmalig directeur vracht Erik Varwijk nog dat de vliegers binnen KLM aan de slag kunnen.
KLM wil dit niet en heeft jonge, goedkopere vliegers aangenomen. Ook pilotenvakbond VNV probeert de instroom van Martinairpiloten tegen te houden. De meeste leden van VNV vliegen bij KLM en zij zijn bang dat ze langer op promotie moeten wachten als er Martinairvliegers instromen. De anciënniteits- en doorstromingslijst is doorgaans erg belangrijk voor piloten. Volgens stukken in bezit van de Telegraaf komt de zaak 23 juni voor.
OR
Ook de Ondernemingsraad begint een rechtszaak. De OR kwam met een alternatief plan voor Martinair waarin juist werd doorgegroeid in plaats van afgeslankt. Grote klanten zijn niet blij met de afslanking. Ondertussen breiden concurrenten als Emirates en Etihad de vrachtvluchten op Schiphol uit. Deze week start de zaak bij de Ondernemingskamer.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

