De eerste dag van de Paris Airshow 2015 zit erop. Up in the sky maakt een voorzichtige balans op.
In de traditionele strijd tussen Airbus en Boeing als het gaat om de orders, komt Airbus vandaag als winnaar uit de strijd. Maar liefst 225 ‘firm orders’ of intenties om te kopen werden vandaag bekendgemaakt. Het merendeel (145) is voor Airbus, Boeing doet het met 79 wat minder.
Airbus
Bij Airbus valt op dat de A320neo veel verkocht is: 61 exemplaren kunnen worden bijgeschreven in het orderboek. Bijna alle toestellen, zestig in totaal, gaan naar leasemaatschappij Gecas. Waar zij de toestellen vervolgens wegzetten op de markt, blijft afwachten.
De naam van Garuda Indonesia kon de Europese bouwer vanochtend al snel afvinken: de Indonesische maatschappij wil met dertig A350XWB‘s een nieuw routenetwerk opzetten.
Vanochtend maakte Airbus ook de launchcustomer van de A330 regional bekend. Opvallend genoeg is het geen Aziatische maatschappij die als eerste de knoop doorhakt, hoewel het toestel wel voor die markt is doorontwikkeld. Saudi Arabian Airlines neemt twintig toestellen af en wordt hiermee de launch customer. Ook bestelde Saudia dertig A320ceo’s.
Boeing
Met 79 orders is Boeing een stuk minder bedeeld dan Airbus. Maar toch zullen de Amerikanen waarschijnlijk blij zijn met de contracten. Qatar Airways bestelde in totaal veertien nieuwe 777’s, EVA Air sloot een deal voor vijf nieuwe 777F’s. Dit is in beide gevallen goed nieuws voor Boeing, dat nog met gaten in de productielijn kampt. Die gaten moeten worden opgevuld om een soepele overstap te kunnen maken naar de B787.
Een grote order voor de Dreamliner komt van Garuda Indonesia. De maatschappij tekende bij Boeing een order voor dertig Dreamliners. Ook werden nog dertig extra 737MAX 8 bestellingen geplaatst, bovenop de vijftig exemplaren die al genoteerd staan. Tenslotte bestelde de luchtmacht van Qatar vier C-17’s bij Boeing.
Embraer
Naast de twee giganten doet ook Embraer heel aardig mee met nieuwe orders. De Braziliaanse bouwer kon aan het eind van de dag vijftig nieuwe toestellen als ‘verkocht‘ noteren. De helft van deze toestellen gaat naar leasemaatschappij Aircastle. Daarnaast zijn er ook veel opties op nieuwe toestellen geplaatst.
Comac
De Chinese bouwer Comac steekt Airbus naar de kroon qua orders per toestel. Voor de C919, waarvan nog geen testtoestel vliegt, zijn 57 orders geplaatst. Chinese leasemaatschappij Ping An koopt er vijftig. Zeven worden er gekocht door de Duitse start-up Puren Airlines. Achter deze maatschappij zit een Chinese investeerder. Puren koopt ook zeven ARJ-21’s.
In totaal zijn er nu 507 bestellingen voor de C919 en 315 voor de ARJ-21.
Paris Airshow
Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.[su_spacer]