fbpx
Onderwerpen

Terrible Teens B787’s voor Ethiopian #PAS15

(c) John Taggart
(c) John Taggart

Ethiopian Airlines krijgt zes extra Dreamliners. Dat hebben de maatschappij en bouwer Boeing bekendgemaakt op de Paris Airshow.

De Ethiopische flagcarrier heeft al dertien 787’s in de vloot en is de eerste Afrikaanse gebruiker van het toestel.

Met de zes extra toestellen wil Ethiopian onder andere het long-haulnetwerk een boost geven. “We¬†blijven investeren in moderne vliegtuigen”, zegt Ethiopian CEO Tewolde GebreMariam.

Terrible Teens

De zes Dreamliners zijn de ‘terrible teens’, zo ontdekt Bloomberg. Boeing heeft nog circa tien Dreamliners staan uit de eerste fase van de productie. Dit zijn geannuleerde toestellen die niet aan de specificaties konden voldoen. Ze waren niet zuinig genoeg. Boeing probeert al veel langer deze vliegtuigen te verkopen, maar met weinig succes. Nu gaan er dus zes naar Ethiopian.

Boeing begon al voordat de certificering van de B787 binnen was met de bouw van de toestellen om snel te kunnen leveren. Het B787 ontwikkelprogramma was immers nogal uitgelopen. Om B787 voldeed echter niet aan de eisen van de FAA. Alle circa zestig reeds gebouwde toestellen moesten worden omgebouwd, een kostbare investering. De meeste vonden hun weg naar maatschappijen, maar niet elke maatschappij wilde de kisten hebben en wachtte liever op de nieuwere versie.

Het ligt voor de hand dat Ethiopian een enorme korting heeft kunnen onderhandelen.

Paris_Airshow_2013_5

Paris Airshow

Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button