Met name Boeing roerde zich vandaag.
De Amerikanen kregen een grote order binnen van Volga Dnepr Group. Deze maatschappij, gespecialiseerd in vervoer van goederen met een bijzondere afmeting, bestelt maar liefst twintig 747-8 freighters. Hiermee krijgt het 747-programma een zeer welkome impuls. Dit heeft ook tot gevolg dat de US Air Force verder kan kijken naar een opvolger van de presidentiële Air Force One.
Ethiopian Airlines bestelde zes Dreamliners. De maatschappij vliegt al met de 787 en heeft er nu dertien in de vloot. Dat worden er negentien. Met de toestellen moet het routenetwerk een boost krijgen. Voor de 787 was er ook een forse tegenvaller: Aeroflot annuleert een order voor 22 toestellen. Gisteren lieten de Russen nog weten ‘in gesprek’ te zijn met Boeing.
Voor de rijkere wereldburger was er ook goed nieuws: het Boeing Business Jet (BBJ) programma gaat ook van start op de 737 MAX 9. Een anonieme Europeaan heeft de portemonnee getrokken en mag zich straks launch-customer noemen. Van de 737 MAX 8 bestaat al een BBJ versie.
Airbus
De grootste klapper van de dag is wederom voor Airbus, net als maandag. Toen werden er 61 A320neo’s verkocht, vandaag werd dat aantal exact verdubbeld: 122. Het Braziliaanse Avianca neemt 62 toestellen af, en een Chinese maatschappij, die niet met naam genoemd wordt, koopt de andere zestig.
Nederland
Voor de Nederlandse luchtvaartindustrie was er positief nieuws. Het onderhoudsbedrijf SAMCO Aircraft Maintenance is door Bombardier aangewezen als onderhoudsbedrijf voor de nieuwe CSeries. SAMCO huist op Maastricht Aachen Airport en is het eerste bedrijf dat door Bombardier wordt aangewezen. Launch customer Swiss heeft dertig toestellen besteld. Vorige week stonden er 243 toestellen in het orderboek.
Paris Airshow
Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier