De beoogde groei tot acht miljoen passagiers geldt voor Brussels Airport en Brussels South Charleroi Airport samen. De grootste groei, zes miljoen, wordt voorzien voor de luchthaven in Charleroi. “Het model dat we in België hebben opgezet, met een luchthaven gebaseerd op toerisme (Charleroi) en een andere op business (Zaventem), werkt heel goed. We beschikken momenteel over 22 procent van de markt in België, maar willen daar snel 30 pct van maken”, benadrukt Jacobs.
Vanuit Brussels Airport wil de vliegmaatschappij meer bestemmingen naar de grote Europese luchthavens en meer vluchten naar Italië en Spanje aanbieden. Ryanair mikt ook op Scandinavië en Duitsland in haar zakensegment. Vanuit Charleroi wil het nieuwe bestemmingen naar het Middellandse Zeegebied toevoegen.
Charleroi Airport mag groeien
Tegelijkertijd werd bekend dat Waals minister van Ruimtelijke Ordening Carlo Di Antonio (CDH) Brussels South Charleroi Airport een “eengemaakte” vergunning heeft afgeleverd om uit te breiden. Nochtans hadden omwonenden beroep aangetekend tegen de vergunning. Dit beroep is dus verworpen. De vergunning slaat op de uitbreiding van de luchthaventerminal en de parkeerterreinen. Daarnaast voorziet de vergunning in de bouw van een nieuw technisch gebouw.