Onderwerp

AirBridge Cargo bestelt twintig B747-8’s #PAS15

©Boeing
©Boeing

Volga Dnepr Group heeft een order geplaatst voor twintig Boeing 747-8 freighters. Als tegenprestatie zal Boeing de Antonov 124’s van Volga gaan gebruiken voor het vervoeren van onderdelen. Dat hebben beide partijen op de Paris Airshow bekendgemaakt.

De nieuwe 747-8’s geven Volga Dnepr de mogelijkheid om dochtermaatschappij AirBridge Cargo verder uit te breiden. De toestellen zullen daar ook voor gaan vliegen. Binnen zeven jaar moeten alle nieuwe freighters geleverd zijn. Een deel wordt geleased, een deel wordt direct gekocht bij Boeing.

De Antonov 124 is in het verleden al door Boeing gebruikt om onderdelen te vervoeren naar diverse fabrieken. “Samen met Boeing bieden wij een unieke combinatie met zowel onze Antonov als de 747”, zegt Volga CEO Alexey Isaikin.

Ook Boeing is tevreden over de samenwerking. “Volga is een vrachtmaatschappij van wereldklasse en een uitstekend dienstverlener. We zijn blij met het vertrouwen in de 747, aldus vice-president Ray Conner.

De verkoop is een opsteker voor het 747-8 programma van Boeing. Al geruime tijd werd er geen 747 verkocht. Er zijn veel speculaties dat het vliegtuig uit productie wordt genomen. Ook de Amerikaanse luchtmacht zal blij zijn met de deal. Eind januari werd bekend gemaakt dat de luchtmacht kiest voor de 747-8 als opvolger van de huidige vloot Air Force One. De deal is echter nog niet getekend.

Boeing verkoopt amper nieuwe 747’s. Er staan er eind november 2014 nog 39 in bestelling, al anderhalf jaar is er (netto) geen enkele bestelling bijgekomen. Boeing bouwt 1,3 toestel per maand en daarmee zou de laatste begin 2017 geleverd worden. Het was niet te verwachten dat Boeing de 747-productielijn openhoudt om 2 of 3 Air Force One toestellen te leveren in 2021. Als de order van vandaag niet geplaatst was, dan hadden de Air Force One toestellen uiterlijk eind 2015 definitief besteld moeten zijn om geen gat in de productie te laten vallen.

In 2021 moeten de nieuwe Air Force One toestellen met de president gaan vliegen.
Paris_Airshow_2013_5

Paris Airshow

Kijk voor meer over de Paris Airshow in ons dossier.

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol en komt er graag. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button