De Canadese Transportation Safety Board heeft geen mechanische problemen gevonden bij de A320 van Air Canada die op 29 maart crashte.
Het toestel crashte nadat het een hoogspanningskabel had geraakt. De vloer van de cabine onder rij 31 en 32 was gescheurd.
Nadat de hoogspanningskabels geraakt werden, raakten het hoofdlandingsgestel en achterste deel van de romp op 225 meter voor de threshold de grond. Vervolgens werd een localiser antenne geraakt. Het toestel veerde op en kwam uiteindelijk op de grond met de neus eerst. Het schoof door en kwam 570 meter na de threshold tot stilstand.
De TSB zegt dat het toestel een correcte approach maakte en dat de airspeed ook in orde was. Er zijn geen mechanische problemen gevonden. Er stond een wind van 20 knopen met pieken tot 26 knopen. Het zicht was 800 meter in een sneeuwstorm. Verticaal zicht was 300 meter en de temperatuur was -6.
TSB gaat zich nu richten op factoren als training, human performance factors en crew resource management.
Drone foto’s
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!