Het toestel was onderweg naar Londen Heathrow en taxiede naar de runway. In plaats van af te slaan, taxiway bravo op, gingen de piloten rechtdoor op taxiway mike.
Naast de taxiway staat een hangaar, die door de vleugeltip van de 747 opengereten werd. De vier werknemers hielden slechts lichte verwondingen over.
Vlak na het incident werd al gesproken over verwarring in de cockpit en een ‘loss of situational awareness’ omdat goede verlichting en bewegwijzering ontbrak. Onderzoekers concluderen nu dat de crew een denkfout maakte, in de veronderstelling dat ze nog steeds op Bravo taxieden, terwijl ze op Mike reden.
De gezagvoerder van vlucht BA34 liet aan de onderzoekers weten dat nergens stond aangegeven dat de taxiways zich splitsten. Â De co-piloot zou zich wel hebben afgevraagd of het toestel goed zat, vanwege de breedte van de taxiway en de nabijheid van de hangaar.
Onderzoek
Een woordvoerder van British Airways laat weten dat er door de maatschappij uitgebreid onderzoek gedaan is naar het voorval en dat er maatregelen genomen zijn. Het betrokken toestel stond sinds het incident aan de grond in Zuid Afrika en is in mei gesloopt.