Griffiths zegt ook dat de te grote vliegvelden reisproblemen kunnen verergeren. Hij noemt het voorbeeld van zoekgeraakte bagage, dat kunnen duizenden koffers zijn op een grote luchthaven. Nieuwe systemen, zoals pre-clearance, mobiele incheckpunten en biometrische paspoorten, kunnen helpen om de ruimte op luchthavens beter te benutten. “De capaciteit hangt niet alleen af van de ruimte, maar ook van de snelheid waarmee passagiers ‘verwerkt’ worden”, stelt Griffith. Die snelheid moet ook omhoog, met de nieuwe systemen.
Hij is ervan overtuigd dat zijn concept werkend is. “Dit is wat onze passagiers echt willen. Zij willen niet door alle verwarrende check-ins gaan, niet door het hele proces dat wij voor ze in de weg gelegd hebben. Ze willen dat wij meer op de klant gefocust zijn.” Die klantfocus uit zich dus vooral in ‘kleine’ luchthavens, waar alle faciliteiten dicht bij elkaar liggen.
De eerste testcase voor Griffith’s plannen en ideeĆ«n wordt zijn eigen Dubai Airport, waar nu nieuwbouwplannen voor gemaakt worden. Voor de luchthaven wordt groot gedacht. De oppervlakte wordt 140Ā vierkante kilometer, dat zijn 19200 voetbalvelden. Griffiths gaat er bewust voor zorgen dat het vliegveld uit delen bestaat. “In plaats van een groot vliegveld voor 240 miljoen passagiers, maken we twaalf luchthavens voor twintig miljoen passagiers”, legt hij uit. Dat moet allemaal leiden tot een ‘kleinere’ luchthaven en een betere beleving voor de passagiers.
Griffiths ziet Dubai als toekomstig centrum van de luchtvaartwereld. “In de toekomst verbinden we alle continenten via Dubai”, stelt hij.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.