Arnaud Feist, voorzitter van de Airports Council International (ACI)-Europe zegt enerzijds de standpunten van de Europese maatschappijen te begrijpen. “Ze hebben gelijk, de uitbreiding van de golfcarriers betekent een uitdaging voor de Europese luchtvaart”, stelt de CEO van Brussels Airport. Aan de andere kant pakken de protectionistische maatregelen die de maatschappijen willen, verkeerd uit. Volgens Feist zijn vrije concurrentieregels van enorm belang voor de Europese regio.
Een verandering van de Open Skies verdragen naar Fair Skies zien de ACI en ETC, niet zitten. Europese maatschappijen zeggen alleen maar een level playing field te willen, gelijke afspraken waar iedereen evenveel van profiteert. Volgens ACI en ETC gaat dat juist in tegen de markt. “Dit botst met marktwerking en hindert innovatie”, stellen beide organisaties. Door de afspraken komen er minder aansluitingen en minder keuze voor passagiers, vrezen zij.
Beide organisaties zien wel dat er iets moet veranderen om te voorkomen dat ‘Europa’ heel ver achterop raakt op de golfregio en een groeimarkt als Azië of Turkije. Op de lijst van drukste luchthavens is Schiphol bijvoorbeeld al ingehaald door Istanbul.
Ze roepen daarom op om in overleg te gaan met de golfstaten, met Rusland en China, India en Turkije. Het uiteindelijke doel is het vrijgeven van de markt voor zowel passagiers als vrachtvluchten en ook het bereiken van goede afspraken. Die afspraken gaan onder meer over beveiliging, veiligheid en eerlijke concurrentie.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!