fbpx
Onderwerpen

Marco van de Kreeke spreekt over Afrikaanse luchtvaart

African_Safety_Marco_Van_Kreeke_2 Nederlands | English

Een van de sprekers op het symposium van AviAssist was Marco van de Kreeke. Hij vertelde over zijn ervaringen in de Afrikaanse luchtvaart. Van de Kreeke is op dit moment de CEO van Groningen Airport Eelde en is in het verleden werkzaam geweest op Kilimanjaro International Airport. Hier bekleedde hij de functie van Managing Director en Airport Manager. Daarnaast was hij Managing Director van Bonaire International Airport en bekleedde hij tal van functies op Maastricht Aachen Airport.

Van de Kreeke begon zijn lezing met het verkeerde beeld dat wordt geschetst over Afrikaanse luchtvaart. Zo vond hij dat de geboekte successen meer gezien mogen worden. Hij merkte op dat Afrikanen zelf niet het gevoel hebben dat luchtvaart in Afrika onveilig is, maar dat met name mensen uit westerse landen dat denken. Zo stelde hij de vraag: “hoe relevant is het voor ons om dit te beoordelen?” Hij beantwoorde de vraag zelf. Hij vertelde dat mensen uit westerse landen de veiligheid niet kunnen beoordelen, omdat de luchtvaart in het westen verder is dan de luchtvaart in Afrika. Hieruit concludeerde hij dat het in de Afrikaanse Aviation vooral draait om het perspectief van de persoon die de situatie bekijkt.

Hij vervolgde zijn verhaal met zijn eigen bevindingen. De eerste periode dat hij werkte voor Kilimanjaro Airport was van 2001 tot 2003. In deze periode was financiering het grootste probleem, ook al was de ambitie wel aanwezig. Volgens Van de Kreeke miste het vliegveld ‘framework’. De grootste carrier die op Kilimanjaro vloog was KLM.

Daarna vertelde hij over de veranderingen die hij aantrof toen hij in 2009 terugkwam bij Kilimanjaro. Er werd winst behaald, maar deze winst kwam niet voort uit investeringen. Wel probeerde Kilimanjaro bedrijven aan te trekken ten behoeve van groei. Zo vertelde Van de Kreeke dat meer publiek en meer passagiers het vliegveld bezochten. Zo kwamen er nieuwe carriers als Qatar Airways en Turkish Airlines. Dit gaf meer mogelijkheden om de infrastructuur te verbeteren.

Dat hij nu werkzaam is voor Groningen Airport Eelde betekent niet dat hij niet meer bezig is met Kilimanjaro Airport. Zo vertelde hij dat er in maart 2015 een deal is gesloten met bouwbedrijf BAM om de infrastructuur van het vliegveld voor 37 miljoen euro te verbeteren. Hiermee wordt het een volwaardig airport en moet het uitgroeien tot de tweede airport van Tanzania. Daarnaast merkte hij op dat er, door een samenwerking tussen Groningen en Kilimanjaro, nu een verbeterde en volwaardige fire & rescue brigade is op Kilimanjaro Airport.

africa

Als laatste vertelde Van de Kreeke over de rol van AviAssist in de Afrikaanse luchtvaart. Hij vertelde dat er een probleem was door culturele verschillen. Zo was er geen safety culture en gelden er andere normen en waarden. Hij vindt dat AviAssist een waardevolle aanwinst is voor de veiligheid rondom de luchtvaart, omdat ze zich inzetten voor goede training van personeel.

Na de lezing beantwoordde Van de Kreeke een paar vragen uit de zaal. Een van die vragen luidde: “Denkt u dat het mogelijk is om de verschillende culturen samen te voegen?” Hij antwoordde dat hij denkt dat dit moeilijk zal gaan, omdat de westerse cultuur veel verschilt van de Afrikaanse cultuur. Een van die verschillen is dat er in Tanzania veel wordt afgegaan op het geloof. Als er iets gebeurt wat niet zou moeten gebeuren, is de reactie over het algemeen: “Als god dat wil”, terwijl in westerse landen alles grondig wordt uitgezocht.

Mini-symposium

lees meer over het mini-symposium hier.

Een echte KLM 747 liefhebber?

Bestel de 747 Afscheidskalender dan hier!

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button