Luchtvaartmaatschappij Emirates publiceert vandaag punt voor punt, de reactie op de beschuldigingen van de drie grote Amerikaanse carriers, Delta, United en American Airlines over vermeende subsidies en oneerlijke concurrentie.
De drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen (Big-3) proberen de landingsrechten van Emirates, Etihad en Qatr Airways in de VS in te perken. Op 5 maart 2015 brachten de maatschappijen een 55 pagina’s dik rapport uit over de subsidie die de Golf-3 in hun ogen zouden krijgen.
Sir Tim Clark, CEO van Emirates zegt: “De methoden die gebruikt zijn door de Amerikaanse maatschappijen om Emirates in diskrediet te brengen zijn verrassend en eerlijk gezegd weerzinwekkend. We onderschatten hun overtuigingskracht niet, maar feiten zijn feiten. In tegenstelling tot het rapport van de ‘grote 3’, dat volstaat met onnauwkeurigheden, vermoedens en juridische misinterpretaties, is de reactie van Emirates uitgebreid en gebaseerd op harde feiten. We tonen duidelijk aan waarom de drie maatschappijen geen redenen hebben om de Amerikaanse regering te vragen om de operaties van Emirates naar de VS eenzijdig te bevriezen of om andere acties onder de Open Skies overeenkomst na te streven. Dit is omdat we absoluut niet zijn gesubsidieerd en onze operaties brengen geen schade aan deze carriers. In plaats daarvan profiteren consumenten, gemeenschappen en de Amerikaanse economie van de activiteiten van Emirates.”
Emirates is van mening dat Amerikaanse carriers de feiten verkeerd geïnterpreteerd hebben: “Emirates is niet gesubsidieerd”.
De reactie van Emirates gaat in op elk van de grote 3’s beschuldigingen dat het meer dan $6 miljard aan subsidies zou hebben ontvangen.
“De subsidie beschuldigingen zijn overduidelijk vals. We zijn al 27 jaar continu winstgevend en in tegenstelling tot onze aanklagers, zijn we nooit afhankelijk geweest van steun van de overheid of bescherming van de concurrentie. De regering van Dubai heeft ons vanaf het begin verteld dat Emirates winst moest leveren en op zijn eigen benen moest staan. Dat moesten we toen, en dat moeten we nu nog steeds. Dubai heeft geen grote olie reserves meer en is daarom begonnen met het diversifiëren van de economie waar luchtvaart een zeer belangrijke rol speelt. Dat uitgangspunt heeft ervoor gezorgd dat Emirates pionierde met een succesvol businessmodel. Onze wereldwijde expansie wordt gefinancierd uit onze eigen cash-flow en ons succes is te danken aan superieure commerciële prestaties ”, aldus Clark.
Foutieve juridische gronden
Een groot deel van de beschuldigingen van de Amerikaanse carriers rusten op het wettelijke uitgangspunt dat de anti-subsidie regels van de Wereldhandelsorganisatie van toepassing zijn op de internationale luchtvaart of impliciet verwerkt zijn in de Open Skies overeenkomsten. Dit is fundamenteel incorrect, aldus Emirates. GATS, de Algemene Overeenkomst in Handel en Diensten sluit luchtvervoer expliciet uit, en bevat geen regels wat betreft oneerlijke subsidies.
Slecht voor de VS
De Big-3 beweren dat wanneer een dagelijkse wide-body vlucht van een legacy maatschappij wordt kwijtgeraakt aan een buitenlandse maatschappij, 800 banen in de VS verloren zullen gaan. In het Emirates rapport beweren luchtvaart experts van Campbell-Hill Aviation Group dat Emirates goed is voor zo’n 4000 banen in de VS per dagelijkse retourvlucht. Emirates wijst er ook op dat er veel partijen in de VS juist voor het behoud van Golf-3 vluchten zijn.
“Wat hier gebeurt is dat de drie maatschappijen hun overtuigingskracht gebruiken om waardevolle internationale luchtvervoer verbindingen voor Amerikaanse consumenten, gemeenschappen en bedrijven verder te beperken. Het rapport tegen Emirates dat naar voren is gebracht door Delta, United en American Airlines zit vol gaten, en als hun protectionistische campagne succesvol zou zijn, zou het niet eindigen met alleen de maatschappijen uit de Golfstaten”, aldus Clark.
Voor en tegen
Eerder zette UpintheSky de feiten en meningen op een rijtje in de Open Skies Weekend Longread.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!