
©Onderzoeksraad
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de International Civil Aviation Organization (ICAO) bericht over de voortgang van het onderzoek naar de crash van MH17. Een dergelijk bericht is voorgeschreven in artikel 6.6 van ICAO annex 13 waarbij de Onderzoeksraad gehouden is om een jaar na dato te berichten over de voortgang. De Onderzoeksraad licht hierbij kort toe welke stappen het afgelopen jaar zijn ondernomen en wanneer de eindrapporten worden verwacht.
Voortgang onderzoek MH17
De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt het neerstorten van vlucht MH17 op donderdag 17 juli 2014 in de regio Donetsk (Oekraïne). De Raad stelt alles in het werk om een zo helder mogelijk beeld te geven van de oorzaak van de crash. In aanloop naar 17 juli 2015, een jaar na de crash, bericht de Onderzoeksraad voor Veiligheid conform artikel 6.6 van Annex 13 van het verdrag inzake internationale burgerluchtvaart over de voortgang van het onderzoek.
Het onderzoek wordt uitgevoerd op basis van de standaarden en aanbevolen werkwijzen zoals beschreven in de genoemde ICAO Annex 13. De Staat waar het voorval heeft plaatsgevonden (Oekraïne) heeft het onderzoek overgedragen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Daarmee heeft de Onderzoeksraad de leiding over het onderzoek en stuurt het internationaal team van onderzoekers aan. Het onderzoeksteam is samengesteld uit specialisten uit Maleisië, Oekraïne, de Verenigde Staten, de Russische federatie, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nederland.
Eigen onderzoek
Naast het internationaal onderzoek naar de oorzaak van de crash, doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid zelf ook onderzoek naar de besluitvorming rondom de veiligheid bij het bepalen van vliegroutes en naar de beschikbaarheid van passagiersinformatie.
Eerste bevindingen
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft op dinsdag 9 september 2014 het rapport van eerste bevindingen (preliminary report) over de crash van vlucht MH17 gepubliceerd. Het rapport van eerste bevindingen bevat de eerste gegevens uit het onderzoek naar de oorzaak van de crash, gebaseerd op de bronnen die de Onderzoeksraad tot zijn beschikking had.
Eindrapport
De concept eindrapporten van het onderzoek naar de crash en het onderzoek naar de vliegroutes zijn op dinsdag 2 juni ter inzage gestuurd aan de vertegenwoordigers van de deelnemende Staten (accredited representatives). Zij hebben op basis van ICAO Annex 13 zestig dagen de tijd om commentaar te leveren op het rapport. Aansluitend zal de Onderzoeksraad voor Veiligheid het ingestuurde commentaar beoordelen en de definitieve eindrapporten opstellen. Voor het onderzoek naar de beschikbaarheid van passagiersinformatie is de inzageperiode afgesloten. De Raad verwacht de eindrapporten in de eerste helft van oktober 2015 te publiceren.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de gecrashte 777 vind je hier.