fbpx
AirlinesOnderwerpen

CAO-conflict: Ryanair verlaat Kopenhagen

Ryanair_5Ryanair sluit haar basis op Kopenhagen Airport alweer. Op 19 maart opende de Ierse carrier de basis, maar nog geen vier maanden later heeft de maatschappij het gehad met Kopenhagen, zo lijkt het.

De crux zit hem in dit geval in de arbeidscontracten voor het personeel. Op de basis in de Deense hoofdstad werken ongeveer vijftig mensen. Zij zijn in dienst bij Ryanair en werken op Ierse arbeidscontracten. Deense vakbonden, die het Ryanair-personeel zelf overigens niet vertegenwoordigen, eisen dat Ryanair zijn werknemers ook Deense contracten aanbiedt. Die contracten zijn strenger dan in Ierland. Ryanair vindt dit onzin, omdat de werknemers al een Iers contract hebben.

Een rechter in Kopenhagen stelde de vakbonden afgelopen week in het gelijk: als Ryanair geen contracten volgens de Deense CAO afsluit, mogen werknemers weigeren om vluchten van Ryanair af te handelen. Een woordvoerder van vakbond LO heeft al laten weten dat er op 18 juli gestaakt wordt, tenzij er voor die datum rechtsgeldige Deense contracten getekend zijn.

In reactie op deze uitspraak trekt Ryanair haar enige vliegtuig uit Kopenhagen nu terug. “We verplaatsen onze piloten en cabin crew naar een ander vliegveld in Europa”, laat CEO Michael O’Leary weten. Hij noemt het oordeel van de rechter een “bizarre uitspraak waardoor vakbonden van concurrerende airlines onze vliegtuigen kunnen blokkeren, terwijl die bonden ons niet vertegenwoordigen.”

Het vliegtuig uit Kopenhagen wordt nu gestationeerd op het vliegveld van Kaunas in Litouwen. De routes die Ryanair van en naar Kopenhagen uitvoert, blijven wel bestaan.

Haal deze 1:150 B747-400 KLM nu in huis!

Bestel dit schitterende schaalmodel van the Queen of the Skies, nu voor slechts €89,95. Het model weegt ruim 1,8kg en is 47cm lang, een ware blikvanger.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button