De zoektocht naar MH370 in de Zuid-Indische Oceaan is nu meer dan een jaar aan de gang. Van de 120.000km2 te doorzoeken zeebodem is ruim 50.000km2 doorzocht. Op één scheepswrak na is niks gevonden.
Hoe langer het zoeken duurt zonder dat er resultaat wordt geboekt hoe meer de kritiek toeneemt. Fugro zou niet de expertise in huis hebben en de verkeerde apparatuur gebruiken. Het zou zo kunnen zijn dat de sonar MH370 gemist heeft, aldus experts tegen verschillende nieuwsmedia. De kritiek is er al langer en komt voornamelijk van concurrenten die meedongen naar de opdracht, maar de aanbesteding niet gewonnen hebben.
Donkere plekken
Het grootste en meest concrete kritiekpunt heeft betrekking op de (zeer beperkt) vrijgegeven sonarbeelden. Daar zijn donkere of zwarte vlekken op te zien. De sonar wordt dan gestoord door bijvoorbeeld rotsformaties en kan niet ‘zien’ wat op de grond ligt. De zwarte vlekken zijn volgens de criticasters zo groot dat er een veld van wrakstukken in zou passen. Fugro kijkt met de sonarapparatuur een kilometer naar links en een kilometer naar rechts. De kritiek is dat de apparatuur hier niet geschikt voor is. Hoe breder het spoor, hoe slechter het beeld wordt aan de randen wordt.
ATSB, de Australische opdrachtgever bevestigt de donkere vlekken, maar heeft er een oplossing voor. De locatie wordt genoteerd en later doorzocht. Als het terrein te lastig is voor de sonar-towfish die nu gebruikt wordt, dan gaat een onbemande onderzeeër het water in. Fugro heeft een aantal maanden met de Fugro Supporter meegezocht. Dit schip deed alle onderzeeër activiteiten.
Fugro zegt ervan overtuigd te zijn de juiste apparatuur te gebruiken. De SAS, zoals door de concurrentie wordt voorgesteld is volgens Fugro nog een te nieuw systeem. Het is te onbetrouwbaar en er zitten teveel kinderziektes in.
Oproep
Doordat de banen die Fugro trekt elkaar deels overlappen wordt 18% van de zeebodem twee keer bekeken. Concurrerende bedrijven zeggen dat alles twee keer moet worden bekeken wil je zeker weten dat het vliegtuig er niet ligt.
Daarnaast wordt de regering opgeroepen de sonarbeelden vrij te geven zodat onafhankelijke experts hun oordeel erover kunnen vellen. De regering doet dit niet omdat dit teveel van het werk af zou leiden.
Vertrouwen
Australië heeft alle vertrouwen in de methode en Fugro. Tijdens de initiële zeetests is de methode succesvol gebleken. Ook een hoogleraar van de universiteit van Central Queensland denkt dat als Fugro niks vindt er ook niks ligt. “Maar er is een kleine kans dat ze over MH370 gevaren zijn zonder het zelf door te hebben.”
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.