Het mandaat van de Export-Import Bank is 30 juni niet door het VS congres verlengd. Hierdoor kan de bank per 1 juli geen nieuwe leningen en garanties uitgeven.
Boeing zegt “enorme competitieve nadelen” te ondervinden ten opzichte van de concurrentie als de situatie zo blijft.
De Ex-Im bank maakt het buitenlandse kopers makkelijker goederen te kopen bij Amerikaanse bedrijven. Vooral Boeing profiteert hiervan. Het is vooral bedoeld voor landen die moeilijk aan geld kunnen komen. Als bijvoorbeeld Ghana Boeings wil kopen dan kunnen ze mogelijk alleen tegen hoge rentes geld lenen. Bij de Ex-Im Bank zijn de rentes interessanter en zo krijgt Boeing de bestelling toch. De helft van alle transacties van de bank zijn ten behoeve van Boeing vliegtuigen. De bank had de bijnaam The Boeing Bank. Over de hele wereld zijn 85 van dergelijke instellingen die allemaal vechten om bestellingen voor hun land. Europa heeft ook een dergelijke bank die veel voor Airbus doet. Ook Embaer en Comac verkopen vliegtuigen via een dergelijke constructie.
Obama is teleurgesteld dat het congres niet heeft gestemd over verlenging. Volgens de president zijn veel democraten en republikeinen voor verlenging. “De bank bestaat al 81 jaar, waarom laten we het nu vallen”, vraagt hij zich af. Hij zal alles in staat stellen om deze fout te herstellen.
Conservatieve republikeinen willen de bank sluiten. Het argument is dat de bank geen wide-body’s meer moet financieren voor onder andere de golfmaatschappijen. De meeste partijen vinden dat het argument niet opgaat omdat dergelijke maatschappijen ook anders aan geld kunnen komen. Het kost alleen maar banen bij Boeing. Democraten zijn bezig om het mandaat juist nieuw leven in te blazen via een omweg. Het stopzetten van het mandaat betekent niet dat de bank direct stopt, tot september kan het doordraaien op het huidige budget. Daarna wordt het lastig wat een verlies van klanten en inkomsten voor (vooral) Boeing zal betekenen.
Boeing zegt: “We absolutely need Ex-Im Bank to compete on a level playing field. To not have that, we’re just tying one hand behind our back, as far as I’m concerned. The competition is not going to back away from that kind of financing.” Boeing denkt dat het mandaat van de bank binnenkort weer verlengd wordt en probeert klanten hiervan te overtuigen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!