
De golfmaatschappijen maken gebruik van de teruggang van Griekse airlines en vervoeren veel Grieken van en naar overzeese familieleden. Dat meldt Bloomberg/Skift.
Door de teruggang van de Griekse carrier Olympic Airways ontstonden er mogelijkheden op de Griekse markt. Vooral Emirates en Qatar Airways zijn daarop ingesprongen. Emirates zet dagelijks een 777-300ER in en Qatar biedt drie dagelijkse vluchten.
Emirates zegt tegen Bloomberg: “Greece is popular because of the traffic flows of the Greek diaspora. Links between Greece and emerging markets are growing as the economic downturn is forcing companies to look beyond traditional regions.”
De maatschappijen hebben nu nog vooral reizigers die naar het oosten gaan, uiteraard vanwege de ligging van de hubs Dubai en Doha. Emirates kijkt echter ook om vluchten van Griekenland naar Noord-Amerika aan te gaan bieden.
De route Athene-Dubai doet het tien procentpunten beter dan de gemiddelde Emirates route met een loadfactor van 90%.
Ook Turkish Airlines breidt uit in Griekenland. Vanaf Athene biedt het vanaf juli 29.000 stoelen per maand aan. Qatar heeft er 19.000 en Emirates 13.000. Vanuit Athene zijn buiten Europa en het Midden-Oosten slechts zes bestemmingen direct te bereiken. Richting het oosten maar twee: Peking en Singapore. Voor alle andere plekken zijn Emirates, Qatar en Turkish de aangewezen partijen.
De CEO van Emirates zei eerder dat hij vermoedt dat er een schaduweconomie in Griekenland is, zo goed gaat het met de vluchten van/naar Griekenland
Lees het hele artikel op Skift.