fbpx
ColumnNieuwsOpinie

Sven de Bakker: Dat is een lekker lang weekend!

Sven de Bakker

English | Nederlands

“Wauw, jij hebt wel een heel lekker lang weekend,” krijg ik vaak te horen. En dat klopt, met vijf dagen werken en dan weer vier dagen vrij heb ik lekker lange weekends. En er zijn grote voordelen bij onregelmatig vrij zijn. Je kunt boodschappen doen of sporten, maar ook op pad gaan als er bijna niemand is. Op die momenten kan ik zeker genieten van de heerlijk lange weekends, maar er zijn van die weken…

Ik ben lekker op vakantie als ik toch even mijn rooster op internet bekijk. Helaas, daar gaat mijn vakantierust; ik moet volgende week ineens ergens anders werken dan normaal. Mijn eerste werkdag begin ik te vliegen vanuit Italië.

Ik heb de vroege shift, dus ik moet de dag van tevoren al op de plaats van bestemming zijn. Ik mag niet de laatste vlucht naar de bestemming nemen volgens de regels van mijn werkgever. Helaas vliegen we er maar drie keer in de week naartoe, dus ik heb een probleem. Uiteindelijk vind ik een mogelijkheid via Engeland. Dat betekent dat ik de dag voor het werken heel vroeg moet vertrekken, dan moet overstappen en uiteindelijk aan het eind van de middag op mijn werkplek aankom. Krijg ik deze tijd betaald? Nee, helaas niet.

Goed, dan een hotel regelen. Eentje dichtbij het vliegveld met busservice, anders moet ik ook nog een auto huren. Uiteindelijk blijk ik dat toch te moeten doen, want de terugweg wordt een probleem: als ik klaar ben met werken zal de vlucht naar huis net zijn vertrokken. Weer via Engeland is ook geen optie. Gelukkig kan ik vanuit een andere stad nog wel ‘s avonds terug naar huis vliegen. Dat wordt dus na het werken nog even een paar uur rijden, en de toeslag voor het inleveren van de auto op een andere locatie neem ik maar voor lief.

Uiteindelijk ziet de week er als volgt uit: zondagavond laat kom ik thuis van vakantie, en maandag zoek ik alles op over de base: waar is de parking; hoe kom ik bij de persooneelsingang; hoe kom ik binnen etc. Een heel geprint pakketje ligt klaar. Dinsdag sta ik om 05:00 uur op om de vlucht te halen, via Engeland kom ik uiteindelijk om 18:00 uur aan. Snel haal ik de auto op en rij naar het hotel. Vervolgens doe ik nog boodschappen, want het hotel serveert pas vanaf 06:00 uur ontbijt en dat is te laat. Op de hotelkamer eet ik een salade en wat stokbrood van de supermarkt. Dan is het vijf dagen werken, ‘s ochtends om 04:00 uur opstaan en tussen 13:00 uur en 19:00 uur weer in het hotel aankomen. Zondagochtend check ik uit. Na de vlucht lunch ik nog op de airport, maar een slaapje zit er niet in. Ik rij drie uur om vervolgens de auto in te leveren en net op tijd te zijn voor de vlucht naar huis. Om 01:00 uur ‘s nachts ben ik eindelijk thuis, en na 21 uur wakker te zijn geweest duik ik snel mijn bed in. De komende dagen hoef ik slechts bij te komen, het huishouden te doen en te zorgen dat ik voor de volgende dagen genoeg bakjes eten in de vriezer heb. Heerlijk weekend!

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer