Het vliegtuig loopt volledig op batterijen en heeft geen uitstoot omdat er geen olie en/of water te pas komt aan het in de lucht krijgen en houden van het toestel. De eerste vlucht van de E-fan was in maart 2014 en sindsdien heeft het zo’n honderd vluchten gemaakt. In 2017 hoopt Airbus de tweezitter op de markt te kunnen brengen, met vermoedelijk vliegscholen als voornaamste doelgroep.
Didier noemde het een grote overwinning, en tegelijkertijd slechts het begin. Hij ziet het als een avontuur dat uitnodigt tot nadenken over commerciele vluchten met elektrische of hybride toestellen. “Het is echt het begin van grote innovaties.”
In dezelfde lijn zei Chief Technical Officer Jean Botti tijdens de Paris Air Show vorige maand dat, hoewel de E-fan een tweezitter is, het uiteindelijke doel is een hybride-elektrische honderdzitter te ontwikkelen. Deze ambitie zou Airbus binnen 15 jaar kunnen realiseren, aldus Botti
Gisteravond heeft de eveneens Franse piloot Hugues Duval zijn tweemotorige eenzitter Cricri van Calais naar Dover en terug gevlogen. Hij claimt nu de eerste te zijn die in een elektrische vliegtuig Het Kanaal is overgestoken. Airbus wilde hier tijdens de feestelijkheden omtrent de succesvolle aankomst van de E-fan in Frankrijk niet op reageren.