De luchtverkeersleiding mag een half uur eerder het ‘nachtregime’ op Schiphol hanteren. Dit regime, waarbij alleen de primaire banen gebruikt worden, moet ‘s nachts de geluidshinder voor omwonenden beperken.
Het nachtregime geldt op dit moment nog tussen 23;00 uur tot 06.45 uur, het kabinet heeft vandaag toestemming gegeven om de begintijd te vervroegen naar 22.30 uur. In deze periode zijn in principe alleen de primaire banen, de Polderbaan en de Kaagbaan, open.
Afhankelijk van de wind wordt besloten op welke baan geland en op welke baan gestart wordt. De andere banen worden in principe niet gebruikt, omdat de uit- en aanvliegroutes te dicht over bebouwd gebied lopen en teveel hinder opleveren. Tijdens de nachtperiode moeten landende vluchten een glijvlucht maken, bij deze ‘continuous descent approaches’ hoeven de motoren minder vermogen te leveren en maken de toestellen dus minder geluid.
Proef
De afgelopen twee jaar voerde de luchtverkeersleiding een proef uit met een verruimde nachtperiode, tussen 22.30 uur en 06.45 uur. Uit onderzoek blijkt dat hierdoor zevenhonderd mensen rond de luchthaven minder overlast ervoeren. Het kabinet heeft de verruiming nu definitief goedgekeurd.
De LVNL mag wel van de regels afwijken als dat nodig is en andere banen gebruiken. of later beginnen met de procedure. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens baanonderhoud, bij harde wind uit andere richting, of als het erg druk is, zoals rond vakantieperiodes.
Hinderbeperking
Aan de Alderstafel, het overlegorgaan tussen bewoners, de luchtvaartindustrie en de politiek, is in 2008 afgesproken dat Schiphol door mag groeien naar 510.000 vluchten in 2020, mits de overlast wordt beperkt. Het nachtregime is één van de maatregelen die de hinder tegen moeten gaan. Op dit moment onderzoekt de Omgevingsraad Schiphol, de opvolger van de Alderstafel, op welke manieren de hinder voor de omliggende plaatsen nog verder beperkt kan worden.