
Spike Aerospace ontwikkelt een businessjet als supersonisch toestel. In 2013 lanceerde het Amerikaanse bedrijf de eerste plannen voor een opvolger van de Concorde. De S-512 moet volgens Spike een balans worden tussen veiligheid, kostenefficiëntie en prestaties. “Supersonisch vliegen is de toekomst in de luchtvaart”, zegt Vik Kachoria, CEO van Spike.
Geen ramen
In het nieuwste design worden de vleugels vervangen door een delta-vleugel. Opvallendste verandering is dat het toestel geen cabineramen krijgt. In plaats daarvan wordt de buitenwereld geprojecteerd op videoschermen die in de romp worden geïntegreerd. De schermen kunnen gedimd worden als de passagiers willen slapen.
Het toestel moet achttien passagiers gaan vervoeren, met een maximumsnelheid van mach 1.8 (2205 km/h). De kruissnelheid ligt met mach 1.6 iets lager. Hiermee blijft de S-512 achter op zijn illustere voorganger: de Concorde haalde een kruissnelheid van mach 2.2. De snelheid betekent dat de vluchtduur tussen New York en Londen gehalveerd wordt naar drie tot vier uur, in plaats van zes à  zeven uur.
De jet moet tussen de zestig en tachtig miljoen dollar gaan kosten. Spike voorspelt dat het design nog verder gewijzigd wordt.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
