IndustrieOnderwerp

Supersonische zakenjet S-512 krijgt vorm

(c) Spike Aerospace
(c) Spike Aerospace

Spike Aerospace ontwikkelt een businessjet als supersonisch toestel. In 2013 lanceerde het Amerikaanse bedrijf de eerste plannen voor een opvolger van de Concorde. De S-512 moet volgens Spike een balans worden tussen veiligheid, kostenefficiëntie en prestaties. “Supersonisch vliegen is de toekomst in de luchtvaart”, zegt Vik Kachoria, CEO van Spike.

Geen ramen

In het nieuwste design worden de vleugels vervangen door een delta-vleugel. Opvallendste verandering is dat het toestel geen cabineramen krijgt. In plaats daarvan wordt de buitenwereld geprojecteerd op videoschermen die in de romp worden geïntegreerd. De schermen kunnen gedimd worden als de passagiers willen slapen.

Het toestel moet achttien passagiers gaan vervoeren, met een maximumsnelheid van mach 1.8 (2205 km/h). De kruissnelheid ligt met mach 1.6 iets lager. Hiermee blijft de S-512 achter op zijn illustere voorganger: de Concorde haalde een kruissnelheid van mach 2.2. De snelheid betekent dat de vluchtduur tussen New York en Londen gehalveerd wordt naar drie tot vier uur, in plaats van zes à zeven uur.

De jet moet tussen de zestig en tachtig miljoen dollar gaan kosten. Spike voorspelt dat het design nog verder gewijzigd wordt.

 

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close