De Spaanse luchtverkeersleiders leggen vandaag opnieuw het werk neer. Gisteren werd ook al gestaakt. De vakbonden zijn nog steeds boos over het schorsen van 61 verkeersleiders, eind 2010.
Luchtvaartautoriteit ENAIRE schorste de verkeersleiders in 2010 voor een maand nadat ze gestaakt hadden. Eén van de 61 werd ontslagen. De autoriteit eist nu dat de atc’ers ‘minimale diensten’ leveren, dit betekent dat er een bezetting van tachtig procent moet zijn. De vakbonden kwalificeren dit als misbruik.
De luchtverkeersleiders staken al langer, tot onvrede van de luchtvaartautoriteit. Vanaf eind mei leggen ze regelmatig het werk een paar uur neer. Zaterdag werd er tussen 10.00 en 13.00 uur gestaakt, vandaag is dat aanzienlijk langer: tussen 17.00 uur en 02.00 uur. Volgens Spaanse media zou een luchtvaartmaatschappij, die niet met naam genoemd wordt, inmiddels een petitie begonnen zijn tegen de stakingen. Luchtverkeersleiders verdienen in Spanje veel meer dan het modale inkomen en hebben een baangarantie. Dit valt niet bij iedereen in goede aarde.
Een woordvoerder van Schiphol verwacht weinig hinder van de staking, daar is de werkonderbreking te kleinschalig voor.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!