
Een incident met een A319 van British Airways in mei 2013, is veroorzaakt door fouten van het grondpersoneel op Heathrow. Onderzoek heeft aangetoond dat de zogeheten ‘fan cowls’ niet gesloten waren.
Toen het vliegtuig opsteeg richting Oslo, kwamen de beide beschermstukken los van de motoren, waardoor vrijuit kerosine over de motor liep en vlam vatte. Met een brandende motor landde de A319 een half uur na take-off weer op Heathrow waar de brandweer het vuur kon blussen. Tijdens de landing verloor het vliegtuig onderdelen, waaronder een stuk metaal van 37 kilogram. Bij het incident raakte niemand gewond, wel melden de onderzoekers dat een passagier een trolley van de glijbaan gooide, terwijl hulpdiensten net het toestel benaderden.
Grondtechnici
De schuld van het incident wordt deels bij twee grondtechnici op Heathrow neergelegd. Zij moesten de olie verversen en bijvullen, maar vergaten dit goed af te maken. In plaats van naar de A319, gingen ze naar een A321 op een andere locatie op Heathrow. De beschermkappen van de kleinste Airbus lieten ze daarbij open. Volgens de onderzoekers kunnen vermoeidheid en nachtdiensten van de technici een rol gespeeld hebben: één van de twee maakte een werkweek van zeventig uur en werkte al twaalf uur over toen hij de A319 had moeten bijvullen. Ook ander grondpersoneel en de piloten merkten de openstaande kappen niet op.
Cabinepersoneel
Ook het vliegend personeel krijgt een veeg uit de pan in het rapport. De cabincrew zou niet goed gereageerd hebben op de passagiers, die aangaven dat de kappen nog open stonden. Daarnaast kon de purser de piloot niet bereiken. “Informatie over de brandstoflekkage werd niet overgenomen door de cabincrew en werd niet doorgegeven aan de cockpit”, stelt het rapport. Bijna drie ton kerosine lekte uit de motor.
Aanpassingen
Na eerdere incidenten werd Airbus al opgeroepen om aanpassingen door te voeren aan de A320-serie, waardoor piloten gewaarschuwd worden als de fan cowls niet goed gesloten zijn. De bouwer liet weten dat niet van plan te zijn, omdat dat slecht zou zijn voor de verflaag op de kappen. Volgens de onderzoekers van de AAIB was die verflaag van slechte kwaliteit. Het rapport concludeert dat er al 38 incidenten geweest zijn met de beschermkappen. In alle gevallen werden ze geopend en niet goed genoeg afgesloten.