Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Corendon keert terug naar populaire bestemming

    15/07/2025

    Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

    15/07/2025

    Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

    14/07/2025

    “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

    14/07/2025

    Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

    14/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

    14/07/2025

    Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Incident BA A319 schuld van grondtechnici
Airlines

Incident BA A319 schuld van grondtechnici

Bas JoosseDoor Bas Joosse14/07/2015Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
(c) Adrian Pingstone
(c) Adrian Pingstone

Een incident met een A319 van British Airways in mei 2013, is veroorzaakt door fouten van het grondpersoneel op Heathrow. Onderzoek heeft aangetoond dat de zogeheten ‘fan cowls’ niet gesloten waren.

Toen het vliegtuig opsteeg richting Oslo, kwamen de beide beschermstukken los van de motoren, waardoor vrijuit kerosine over de motor liep en vlam vatte. Met een brandende motor landde de A319 een half uur na take-off weer op Heathrow waar de brandweer het vuur kon blussen. Tijdens de landing verloor het vliegtuig onderdelen, waaronder een stuk metaal van 37 kilogram. Bij het incident raakte niemand gewond, wel melden de onderzoekers dat een passagier een trolley van de glijbaan gooide, terwijl hulpdiensten net het toestel benaderden.

Grondtechnici
De schuld van het incident wordt deels bij twee grondtechnici op Heathrow neergelegd. Zij moesten de olie verversen en bijvullen, maar vergaten dit goed af te maken. In plaats van naar de A319, gingen ze naar een A321 op een andere locatie op Heathrow. De beschermkappen van de kleinste Airbus lieten ze daarbij open. Volgens de onderzoekers kunnen vermoeidheid en nachtdiensten van de technici een rol gespeeld hebben: één van de twee maakte een werkweek van zeventig uur en werkte al twaalf uur over toen hij de A319 had moeten bijvullen. Ook ander grondpersoneel en de piloten merkten de openstaande kappen niet op.

Cabinepersoneel
Ook het vliegend personeel krijgt een veeg uit de pan in het rapport. De cabincrew zou niet goed gereageerd hebben op de passagiers, die aangaven dat de kappen nog open stonden. Daarnaast kon de purser de piloot niet bereiken. “Informatie over de brandstoflekkage werd niet overgenomen door de cabincrew en werd niet doorgegeven aan de cockpit”, stelt het rapport. Bijna drie ton kerosine lekte uit de motor.

Aanpassingen
Na eerdere incidenten werd Airbus al opgeroepen om aanpassingen door te voeren aan de A320-serie, waardoor piloten gewaarschuwd worden als de fan cowls niet goed gesloten zijn. De bouwer liet weten dat niet van plan te zijn, omdat dat slecht zou zijn voor de verflaag op de kappen. Volgens de onderzoekers van de AAIB was die verflaag van slechte kwaliteit. Het rapport concludeert dat er al 38 incidenten geweest zijn met de beschermkappen. In alle gevallen werden ze geopend en niet goed genoeg afgesloten.

 

 

 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A319 British Airways Incident
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Bas Joosse
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde Artikelen

767 en A350 seconden van elkaar verwijderd

16/07/2025Redactie

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025Redactie

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025Redactie
Recent

767 en A350 seconden van elkaar verwijderd

16/07/2025

India kijkt kritisch naar Boeings na fatale crash

15/07/2025

Corendon keert terug naar populaire bestemming

15/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?