IAG mag Aer Lingus definitief overnemen. De Europese Commissie gaf gisteren groen licht voor de overname. Het moederbedrijf van British Airways en Iberia betaalt 1,35 miljard euro voor de Ierse carrier.
De deal leek vorige week al in kannen en kruiken, toen ‘Brussel’ aangaf geen oneerlijke concurrentie te zien. Daarvoor moest IAG wel concessies doen: er zijn vijf paar slots op Londen Gatwick opgegeven, die bieden concurrerende maatschappijen nu de kans om te gaan vliegen tussen Londen en Belfast of Dublin, routes waar nu vooral Britsh Airways en Aer Lingus actief zijn. Twee slots zijn specifiek toegewezen voor de route Gatwick – Dublin en één paar is gereserveerd voor Gatwick – Belfast. Bij de twee overgebleven slots is niet vastgelegd welke bestemming ze hebben; de keuze is hier Belfast of Dublin.
Ook krijgt concurrent Virgin een zogeheten ‘prorate’-deal. Dit zijn gunstige voorwaarden om passagiers te vervoeren op routes die British Airways ook aanbiedt. Met dit pakket van maatregelen stemde de EC vorige week al in.
Aandeelhouders
De Ierse regering en grootaandeelhouder Ryanair lieten eerder al weten hun aandelen te zullen verkopen aan IAG. Ryanair-topman Michael O’Leary noemde het bod van IAG “redelijk, gezien de tijd.” Ryanair bezit bijna dertig procent van de aandelen. Morgen zal de low-cost carrier formeel instemmen met het bod. Dit was voor de Europese Commissie geen beletsel om alvast groen licht te geven voor de algehele overname.