
De recordpoging met de Solar Impulse 2, het toestel dat op zonne-energie de wereld rond vliegt, is afgebroken op Hawaï. De batterijen van het toestel zijn oververhit geraakt en moeten vervangen worden. Het duurt minimaal tot april 2016 voor de poging hervat wordt.
“We zijn teleurgesteld, maar niet depressief”, zegt piloot Bertrand Piccard tegen CNN. Samen met André Borschberg wil hij de wereld rond vliegen om zo aandacht te vragen voor schone energie. Piccard legt uit dat de batterijen van het zonnetoestel al vrij snel na het vertrek uit het Japanse Nagoya beschadigd raakten. De temperatuurwisselingen van een tropisch klimaat hebben invloed op de batterijen. Dat heeft het team niet goed ingeschat, schrijven ze op de eigen website. “Het is geen fout in de techniek, maar meer een fout in de analyse hoe we de batterijen kunnen gebruiken.”
De reparatie van de batterijen gaat langer duren dan de tijd die er dit jaar nog is om te vliegen, daarom wordt de recordpoging volgend jaar pas voortgezet. De dagen op het noordelijk halfrond worden, na de langste dag van 21 juni, langzaam korter. Doordat de zon minder lang schijnt, kan de Solar Impulse 2 ook minder lang vliegen. Pas in april zijn de dagen lang genoeg om te vertrekken. Tot die tijd staat het toestel in een hangaar op Kaleoloa, een vliegveldje op Hawaï. In de tussentijd worden de batterijen vervangen.
Veel tegenslagen
De recordpoging kende veel tegenslag. Het geplande vertrek uit Abu Dhabi moest worden uitgesteld door weersomstandigheden. Later gebeurde dit ook weer in het Chinese Nanjing.
Toen André Borschberg uiteindelijk opsteeg, rechtstreeks naar Hawaï zoals de route oorspronkelijk lag, moest er al vrij snel worden uitgeweken naar het Japanse Nagoya, omdat er een koufront op de Grote Oceaan lag. Op Nagoya raakte vervolgens een vleugel beschadigd toen de opblaasbare hangaar door de wind gevangen werd. De reparatie van de vleugel duurde enkele weken.
Begin juli bereikte het team, met het record van de langste solo-etappe op zak, Hawaï.