Brussels Airport innoveert in haar manier van werken en heeft voor het eerst operationele diensten van verschillende partners op de luchthaven samengebracht in het nieuwe āAirport Operations Centreā. In een steeds complexer wordende omgeving waarbij de dienstverlening aan de passagier centraal staat, was het een logische stap om de luchthavenoperaties van verschillende partners te centraliseren om zo nauwer te kunnen samenwerken.
Passengers, baggage and aircraft are the basic elements of airport operations and will be united in this centre. pic.twitter.com/zxwkGVkVkm
— Brussels Airport (@BrusselsAirport) July 16, 2015
Passagiers, bagage, vliegtuigen: het zijn basiselementen van de operaties op de luchthaven. Een complex raderwerk van systemen en partners zorgt er voor dat alles, van bij het inchecken ā al dan niet met bagage ā tot het moment dat het vliegtuig vertrekt, efficiĆ«nt en vlot verloopt. Om de luchthavenreis van de passagier nog efficiĆ«nter te laten verlopen in een steeds complexer wordende omgeving, heeft Brussels Airport Company het Airport Operations Centre opgericht.
āAlle partners op de luchthaven hebben hetzelfde doel: de operaties optimaliseren en aan alle passagiers een maximale stiptheid garanderen. Fysiek samen zitten op Ć©Ć©n locatie vergemakkelijkt de communicatie, er kan beter geanticipeerd worden bij probleemsituaties en informatie wordt efficiĆ«nter gedeeld. Deze innovatieve manier van werken verhoogt dus de efficiĆ«ntie van de operaties op de luchthaven, wat de beleving van de passagiers alleen maar ten goede komtā, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Opening Airport Operations Centre at #brusselsairport. Being together at one location will facilitate communication & coordination.
— Arnaud Feist (@arnaudfeist) July 16, 2015
Alle partijen werkzaam in het Airport Operations Centre kunnen snel zaken met elkaar bespreken en ook meteen acties ondernemen om mogelijke issues te voorkomen of op te lossen.
Wie is werkzaam in het Airport Operations Centre?
ā¢Ā Brussels Airport Company: diensten Airside Inspection, Security, Customer & Passenger Services, Stand & Gate en Control Room.
ā¢Ā Brussels Airlines
ā¢Ā Aviapartner
ā¢Ā Swissport
ā¢Ā Aviapartner
ā¢Ā Brussels Airlines
ā¢Ā G4S
āNa verloop van tijd zullen we het centrum verder uitbreiden met nog andere luchthavenpartners en meer collegaās van onze eigen diensten bij Brussels Airport Companyā, zegt CEO Arnaud Feist. āHet Airport Operations Centre moet een proces van constante verbetering zijn. Het centrum is goed opgestart, maar het eigenlijke verhaal van het Airport Operations Centre begint nog maar pas.ā
The centre is off to a good start, but the real story of the Airport Operations Centre is only just beginning.
— Arnaud Feist (@arnaudfeist) July 16, 2015
Omdat het centrum medewerkers van verschillende achtergronden samenbrengt, zijn door de medewerkers zelf bepaalde leefregels en afspraken gemaakt. Tijdens verschillende opleidingssessies over het Airport Operations Centre is bijzondere aandacht besteed aan deze waarden en gedragsregels die medewerkers zelf belangrijk vinden voor hun nieuwe werkplek. De belangrijkste elementen zijn: een positieve attitude, orde en netheid, efficiƫnte communicatie en het delen van informatie.
Hoe ziet het Airport Operations Centre eruit?
Het Airport Operations Centre is gelegen in de transithal van de Oude Terminal. In de centrale controlekamer hebben medewerkers op elk moment een duidelijk zicht op de actuele situatie van de luchthavenprocessen en op de verwachtingen voor de komende uren dankzij een indrukwekkende videowand. Deze hoogtechnologische wand bestaat uit 14 full HD retroprojectieschermen en is meer dan 10 meter lang. De wand werd gemaakt door Barco en is daarmee een technologisch hoogstandje van Belgische makelij.
Bron: Brussels Airport
Meer info: