
De FAA legt SkyWest Airlines hoogte- en snelheidsbeperkingen op. Reden voor de opvallende maatregel is een incident in april van dit jaar, waarbij een vliegtuig in een stall terecht zou zijn gekomen. De maatschappij ontkent dat daar sprake van was.
Het bewuste toestel was onderweg van Denver naar Oklahoma en daalde tijdens de stall van 39.000 ft naar 27.000 ft. Het vliegtuig landde veilig in Oklahoma. De FAA eist nu dat SkyWest een nieuwe maximale vlieghoogte gaat hanteren. De CRJ700’s en 900’s mogen tot maximaal 35.000 ft komen, voor de CRJ200 geldt een maximumhoogte van 33.000 ft. Met de hoogtebeperkingen hoopt de FAA een grotere foutmarge te creëren voor de piloten.
Op grote hoogte kan een klein foutje grote gevolgen hebben. Omdat ook lage snelheden een probleem kunnen geven, past de FAA ook de minimale kruissnelheid voor SkyWest aan. De CRJ200 moet minimaal 236 knopen (437 km/u) vliegen, de grotere 700 en 900 moeten minimaal 250 knopen (463 km/u) halen.
SkyWest heeft haar bedenkingen bij de maatregelen van de FAA en zegt dat het vliegtuig in een ‘slow speed event’ terechtkwam. “Er vond geen stall plaats”, aldus de maatschappij tegen de Amerikaanse nieuwszender ABC. “Het toestel haalde niet de optimale snelheid, maar de crew heeft goed gehandeld.” Het besluit van de luchtvaartautoriteit noemt de carrier ‘arbitrair en niet volledig uitgelegd.’