De luchtvaartwereld is niet meer op te delen in ‘network carriers’ en ‘low-cost carriers’. De low-cost carriers krijgen steeds meer kenmerken van een network carrier. Dit concluderen twee studenten van de Hogeschool van Amsterdam.
“De sector moet gezien worden als één spectrum, dat niet te verdelen is in twee groepen. Iedere airline heeft zijn eigen product en aanbod”, stellen Tristen de Vries en Ruben Portz. Zij deden een afstudeeronderzoek naar de ‘hybridisatie’ in de luchtvaart, waarbij het low-cost model overvloeit in dat van de ‘network carriers’. In het onderzoek werden tien maatschappijen vergeleken, waaronder Jet2, AirBerlin, Vueling, Ryanair en EasyJet. De aanpak van deze maatschappijen verschuift richting die van een fullservice carrier.
Completere tickets
In plaats van de kale tickets waar alles bij gekocht moet worden, bieden de prijsvechters steeds completere tickets aan. De studie focuste op het aantrekken van zakenreizigers door low-cost maatschappijen en de verplaatsing naar de grotere vliegvelden. Low-cost carriers trekken meer zakenreizigers met drie strategieën, concluderen Portz en De Vries: het aanbieden van gebundelde tickets, vluchten vanaf primaire luchthavens, en de herwaardering van de maatschappij door de zakelijke reizigers.
Hogere prijzen
Op de grote luchthavens trekken de low-cost carriers vooral zakenmensen doordat zij bereid zijn om de hogere ticketprijs te betalen. Een primaire luchthaven, zoals Schiphol of Zaventem, rekent meer havengeld, waardoor de airlines hogere ticketprijzen ‘moeten’ rekenen. De verplaatsing naar de primaire luchthavens kan dan ook verklaard worden vanuit de hogere prijzen; die leveren ook een hogere winst op. Daarbij raken de relatief kleine secundaire luchthavens nu snel vol.
Signaleren
De vraag wat er voor de low-cost carriers eerder was, de focus op zakenreizigers of de uitbreiding naar primaire luchthavens, is volgens De Vries en Portz niet te beantwoorden. “Het is belangrijk om te weten dat de ontwikkelingen plaatsvinden en het Europese landschap herscheppen”, stellen ze. Voor de ‘netwerkcarriers’ is het cruciaal om de ontwikkeling te signaleren en er naar te handelen.