AirlinesNieuwsOnderwerpVliegvelden

“Geen onderscheid meer tussen low-cost- en fullservice carrier”

KLM_easyjet_klein-800x677_cDe luchtvaartwereld is niet meer op te delen in ‘network carriers’ en ‘low-cost carriers’. De low-cost carriers krijgen steeds meer kenmerken van een network carrier. Dit concluderen twee studenten van de Hogeschool van Amsterdam.

“De sector moet gezien worden als één spectrum, dat niet te verdelen is in twee groepen. Iedere airline heeft zijn eigen product en aanbod”, stellen Tristen de Vries en Ruben Portz. Zij deden een afstudeeronderzoek naar de ‘hybridisatie’ in de luchtvaart, waarbij het low-cost model overvloeit in dat van de ‘network carriers’. In het onderzoek werden tien maatschappijen vergeleken, waaronder Jet2, AirBerlin, Vueling, Ryanair en EasyJet. De aanpak van deze maatschappijen verschuift richting die van een fullservice carrier.

Completere tickets
In plaats van de kale tickets waar alles bij gekocht moet worden, bieden de prijsvechters steeds completere tickets aan. De studie focuste op het aantrekken van zakenreizigers door low-cost maatschappijen en de verplaatsing naar de grotere vliegvelden. Low-cost carriers trekken meer zakenreizigers met drie strategieën, concluderen Portz en De Vries: het aanbieden van gebundelde tickets, vluchten vanaf primaire luchthavens, en de herwaardering van de maatschappij door de zakelijke reizigers.

Hogere prijzen
Op de grote luchthavens trekken de low-cost carriers vooral zakenmensen doordat zij bereid zijn om de hogere ticketprijs te betalen. Een primaire luchthaven, zoals Schiphol of Zaventem, rekent meer havengeld, waardoor de airlines hogere ticketprijzen ‘moeten’ rekenen. De verplaatsing naar de primaire luchthavens kan dan ook verklaard worden vanuit de hogere prijzen; die leveren ook een hogere winst op. Daarbij raken de relatief kleine secundaire luchthavens nu snel vol.

Signaleren
De vraag wat er voor de low-cost carriers eerder was, de focus op zakenreizigers of de uitbreiding naar primaire luchthavens, is volgens De Vries en Portz niet te beantwoorden. “Het is belangrijk om te weten dat de ontwikkelingen plaatsvinden en het Europese landschap herscheppen”, stellen ze. Voor de ‘netwerkcarriers’ is het cruciaal om de ontwikkeling te signaleren en er naar te handelen.

 

 

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close

Geen advertenties?

Wil je liever geen advertenties? Dat kan als je vriend van Up wordt: https://www.upinthesky.nl/vriend-shop/