De luchthaven van München mag een derde baan aanleggen. Een Duitse rechter heeft de laatste bezwaren van tafel geveegd. Toch is niet zeker of de baan er daadwerkelijk komt.
Over de uitbreiding wordt al jaren gediscussieerd. Omwonenden van de luchthaven zijn tegen de uitbreiding omdat ze nu al veel geluidsoverlast ervaren. Bij een derde baan wordt dit alleen maar meer, vrezen zij. In 2012 stemden de inwoners van München nog tegen uitbreiding. De Duitse milieugroep Bund Naturschutz tekende bij de rechter protest aan, wat ongegrond verklaard werd. Een rechter in Leipzig wees eerder soortgelijke bezwaren van omliggende gemeenten al van de hand.
Hoewel de rechter verklaard heeft dat het vliegveld “het recht om te bouwen” heeft, zou er onenigheid zijn tussen de eigenaren, dat zijn de stad München, de federale regering in Berlijn en de regering van deelstaat Beieren.
Volgens de Bund Naturschutz heeft een derde baan geen enkele zin. “München en Beieren hebben de baan niet nodig. Alleen Lufthansa heeft er belang bij”, zegt woordvoerster Christine Margraf. Lufthansa, dat München gebruikt als hub naast Frankfurt, liet woensdag weten op lange termijn te willen groeien op de luchthaven.
Heathrow
Op de Londense luchthaven Heathrow werd deze week geprotesteerd tegen de aanleg van een derde baan. Ook daar vreest men voor meer geluidsoverlast.