Alle piloten moeten psychologische testen ondergaan. De resultaten daarvan moeten beschikbaar komen voor de airlines. Dit is één van de aanbevelingen die de EASA doet. De aanbevelingen komen naar aanleiding van de crash van de Germanwings A320. Co-piloot Andreas Lübitz pleegde zelfmoord door het toestel te laten crashen. Alle inzittenden kwamen om.
Lübitz had psychologische problemen. Hoewel dat bekend was bij artsen, wist maatschappij Germanwings van niets. Dat wil de EASA, de Europese veiligheidsorganisatie voor de luchtvaart, in de toekomst voorkomen. Daarom worden psychologische testen verplicht. Bij de trainingen van piloten moet hier meer nadruk op komen.
Andere aanbevelingen zijn het uitvoeren van onaangekondigde drugs- en alcoholtesten en dat er altijd minimaal twee personen in de cockpit moeten zijn. Veel luchtvaartmaatschappijen stelden deze regel na het ongeluk zelf al in. De maatregel moet gehandhaafd worden. Het versterken van de deuren is volgens de EASA niet nodig. De Franse onderzoeksraad BEA onderzoekt die mogelijkheid zelf wel.
De EASA wil een nader onderzoek naar de geheimhoudingsplicht die artsen hebben. Lübitz was door verscheidene artsen en psychiaters niet geschikt bevonden om te vliegen. Zij mochten dit niet met Germanwings delen vanwege hun beroepsgeheim. Hierdoor kon Lübitz blijven werken. Ook de artsen die piloten keuren zouden beter in de gaten gehouden moeten worden, aldus de EASA.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!