De ramp met de MH17 laat zich ook een jaar later nog voelen. Nog lang niet alle vragen zijn beantwoord. Eén van die vragen is de ‘schuldvraag’: wie is verantwoordelijk voor de crash? Veel feiten zijn daar niet over bekend.
Oorzaak
Een technische oorzaak voor het neerstorten van de 777 werd al snel uitgesloten, het toestel was goed onderhouden, meldde Malaysia de avond van de crash. De cockpit voice recorder raakte beschadigd tijdens de crash, maar kon wel worden uitgelezen. Op de opname staat niets dat wijst op een technische storing of een noodgeval.
Een aanslag ligt voor de hand, in het oosten van Oekraïne werd tijdens de crash zwaar gevochten tussen het Oekraïense leger en pro-Russische rebellen. Veel verdenkingen gaan richting Rusland of pro-Russische rebellen. Zij hadden de beschikking over een BUK-raket. Een journalist van RTL Nieuws vond in november 2014 delen van een raket op de crashsite. Experts bevestigden in maart dat de delen van een BUK raket afkomstig zijn.
Repatriëring
De eerste dagen na de crash was het gebied moeilijk bereikbaar. Er werd nog gevochten. Uiteindelijk konden forensisch experts in het weekend aan de slag met het bergen van de lichamen, die dagen op het veld hadden gelegen. Per trein werden maandag 21 juli ongeveer tweehonderd lichamen vervoerd naar de stad Charkov. Twee dagen later, woensdag 23 juli, kwamen de eerste veertig kisten met stoffelijke resten aan op vliegbasis Eindhoven. Tot 26 juli landde er dagelijks vliegtuigen met kisten op de vliegbasis. Op 2 mei kwamen de laatste zeven kisten aan.
Alle kisten werden naar Hilversum gebracht voor identificatie. Inmiddels zijn 296 slachtoffers geïdentificeerd. De twee nog niet geïdentificeerde slachtoffers hebben de Nederlandse nationaliteit. Of zij nog geïdentificeerd zullen worden, is volgens het kabinet ‘hoogst onzeker.’
Begin december kwamen de wrakstukken van het toestel aan in Nederland, ze zijn opgeslagen op vliegbasis Gilze-Rijen en worden daar onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Nieuws
De laatste week is er weer relatief veel MH17-gerelateerd nieuws. Zo meldde de NOS dat diverse Europese maatschappijen nog steeds over conflictgebieden vliegen. Ook KLM doet dit, terwijl CEO Pieter Elbers dit eerder ontkende. Geconfronteerd met onderzoeksdata gaf de maatschappij toch toe. Een woordvoerder haastte zich erbij te zeggen dat de geldende NOTAMs (notice to airmen) wel gevolgd wordt. Over het oosten van Oekraïne wordt door bijna geen enkele maatschappij nog gevlogen.
CNN berichtte afgelopen woensdagmiddag dat in het conceptrapport van de Onderzoeksraad staat dat de vlucht neergeschoten is door pro-Russische rebellen. De onderzoeksraad zelf geeft inhoudelijk geen commentaar, omdat het een niet-openbaar conceptrapport betreft. Het definitieve rapport wordt in oktober verwacht.
Tribunaal
Of in het rapport ook duidelijkheid komt over wie verantwoordelijk is voor de crash, is nog afwachten. Nederland wil, samen met België, Maleisië, Oekraïne en Australië dat er een VN-tribunaal komt om daders te berechten. Dat lijkt niet te gaan lukken, omdat de Veiligheidsraad unanieme goedkeuring moet geven. Rusland heeft een zetel in dit orgaan en heeft al laten weten niets in een tribunaal te zien. De onderminister van Buitenlandse zaken noemde het idee volgens de Volkskrant “om meerdere redenen onacceptabel.” De Russische president Vladimir Poetin heeft premier Rutte laten weten het nog “te vroeg” te vinden voor een tribunaal. De Maleisische premier Razak zei eerder goede hoop te hebben dat er toch een tribunaal komt.
Ook voor Malaysia Airlines had de crash ingrijpende gevolgen
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!