Volgens Bloomberg bekijkt Airbus nu nog wat er precies verbeterd kan – en moet – worden aan de A380. Dat daar nieuwe motoren bij horen, is niet per definitie het geval. Eerder zei Tim Enders, CEO van de Airbus Group, dat hij bij verbetering ook denkt aan innovatie in de cabine. De normale A380 wordt nu aangeboden met twee typen motoren, zowel Rolls Royce als Engine Alliance. Bregier zegt tegen de Britse krant dat een eventuele neo-versie waarschijnlijk maar één type motoren krijgt. De Sunday Times meldt dat de nieuwe versie in ieder geval verbeterde vleugels kijkt.
Zuiniger
Emirates, met afstand de grootste gebruiker van de superjumbo, dringt al tijden aan op een ‘neo’ met zuinigere motoren. CEO Tim Clark zei in februari nog dat hij honderd A380neo’s zou bestellen als de motoren minimaal tien procent zuiniger zouden zijn. Enders liet daarop al weten dat er geen versies ontwikkeld worden “speciaal voor bepaalde klanten”.
De verkoop van de A380 valt tegen, iets wat Airbus zelf ook heeft toegegeven. Een order van Emirates kan de productie weer op gang helpen, maar dat lijkt alleen te gaan gebeuren als er nieuwe motoren ontwikkeld worden. Dat is een kostbare zaak, die Airbus dus niet alleen voor Emirates gaat beginnen. Hoe de verbeterde A380 eruit komt te zien, maakt Airbus naar verwachting aan het eind van het jaar bekend.