Boeing waarschuwt maatschappijen voor het vervoer van grote partijen lithiumbatterijen in het vrachtruim. Bij brand is er volgens de bouwer kans op een brand die de blussystemen aan boord niet aan kunnen. Het advies is dan ook te stoppen met het vervoer tot er betere verpakkingen beschikbaar zijn.
Diverse grote carriers, waaronder Delta, British Airways, Singapore Airlines, KLM, Air France en Cathay Pacific, zijn al gestopt met het vervoer van de batterijen. In veel consumentenelektronica zitten lithiumbatterijen.
Kortsluiting
Twee testen van de FAA toonden vorig jaar aan dat een oververhitte batterij een partij van vijfduizend batterijen volledig in brand kan zetten. Bij één van de testen liep de temperatuur op naar 1100 graden Celsius. Een blussysteem kon de brand niet in toom houden. Uit een andere FAA-test blijkt dat batterijen met kortsluiting waterstof afgeven. Als dit gas opbouwt en vervolgens ontbrandt, ontstaat een kettingreactie. Sinds januari dit jaar mogen de batterijen niet meer gebruikt worden in vliegtuigen.
In maart ontbrandde een batterij aan boord van een KLM-vlucht naar Bangkok. Die brand kon snel geblust worden.
Overleg
De Rechargeable Battery Association, een organisatie die zich inzet voor het verbeteren en veiliger maken van batterijen, liet naar aanleiding van Boeing’s statement weten dat ze in overleg blijven met de luchtvaartsector. Directeur George Kerchner verwacht dat er uitgebreidere eisen komen. Die moeten wel eerst door ICAO goedgekeurd worden.