Op dit moment zijn er 29 duizend vliegbewegingen vanaf de Brabantse luchthaven. Naast de uitbreiding van het aantal bewegingen, worden ook de openingstijden van het vliegveld deels verruimd. Nu sluit het vliegveld om 23.00 uur.
De verruiming geldt alleen voor ‘home carriers’ Transavia en Ryanair. Zij hebben een basis op Eindhoven en zijn van belang voor de regio. Een homecarrier moet volgens Alders in staat worden gesteld om “op tijd te vertrekken en om s´avonds wat later binnen te komen om zijn slagen te kunnen maken.”
Marge
Hij adviseert om een marge aan te houden van een half uur, dus tot 23.30 uur. Die marge geldt voor maximaal vier vluchten per dag gemiddeld en een piek van zes vluchten. Dit gemiddelde moet wel door het jaar heen gecompenseerd worden; als er in de zomer veel late vluchten landen, mag dit in de winter niet meer. Op jaarbasis gaat het om 1460 vluchten die ‘laat’ binnen mogen komen. Een vlucht die toch te laat binnenkomt, wordt beboet. Deze boetes, à zevenduizend euro per overtreding, komen terecht in een ‘leefbaarheidsfonds’.
Naast de langere uitloop, krijgen de beide home carriers ook de mogelijkheid om op zondagochtend al tussen 7.00 en 7.30 uur te vertrekken. Op de andere dagen mag dit al, volgens Alders moet er geen onderscheid gemaakt worden in de dagen.
Protesten
Gemeenten in de omgeving zijn het niet eens met de uitbreidingsplannen. Volgens het Eindhovens Dagblad hebben zij met name bezwaar tegen de vroege zondagsopening en de extra uitloop voor de home carriers ‘s avonds. Het ANP meldt dat de gemeenten het nieuwe plan pas omarmen als het op zondagochtend rustig blijft en als er minder laat gevlogen wordt.
Ook de Brabantse Milieufederatie (BMF) en omwonenden, verenigd in de BOW, zijn niet gelukkig met Alders’ advies. Ze willen dat er maximaal drie vluchten worden toegestaan als uitloop. Alders is dat niet van plan, schrijft hij aan Mansveld en Hennis. De groei naar vier late vluchten was al eerder afgesproken en gaat bovendien ten koste van de flexibiliteit. “Die heeft een home carrier juist nodig, als spil van een succesvolle ontwikkeling van Eindhoven”. schrijft Alders.
Lelystad
De uitbreiding kan slecht nieuws betekenen voor Lelystad Airport. Ook daar mag worden uitgebreid, het vliegveld moet een deel van Schiphol’s verkeer overnemen. Maar maatschappijen op de nationale luchthaven lijken niet heel happig op een overstap naar Flevoland.
Voormalig KLM-topman Eurlings noemde de uitbreiding onnodig en zag er ook gevaren voor Schiphol in. Low cost carrier Ryanair zou wel slots willen hebben op Lelystad. Opvallend genoeg is die maatschappij één van de ‘home carriers’ op Eindhoven, waar het naar alle waarschijnlijkheid dus ook mag uitbreiden.