Volgens het rapport wil het College van Advies, onderdeel van de omgevingsraad Schiphol (ORS), maatregelen nemen omdat de positie van KLM anders in gevaar komt. “Alle maatregelen die wettelijk mogelijk zijn moeten worden genomen om KLM te ondersteunen. Anders is het niet denkbeeldig dat Schiphol terugvalt tot een regionale luchthaven”, schrijven drie leden van het college van advies.
Dat gebeurde volgens hen ook in Brussel en Zürich, na het faillissement van Sabena en Swissair. De uitbreiding van het aantal vluchten kan ten koste gaan van woningbouw rond de luchthaven. Het college van advies kiest voor vluchten en niet voor woningbouw.
Volgens de afspraken die nu gelden, mag de luchthaven tot 2020 groeien naar 510.000 vliegbewegingen per jaar.
Omgevingsraad
De drie leden, afkomstig uit Oegstgeest, Zwanenburg en Uithoorn, vertegenwoordigen de inwoners van 27 gemeenten rond Schiphol. In de ORS, die eerder de Alderstafel heette, zitten gemeenten, bewoners en de luchtvaartsector samen aan tafel. Gezamenlijk kijken zij naar wat het beste is voor de positie van Schiphol. De ORS is een adviserend orgaan aan de Tweede Kamer en staatssecretaris Wilma Mansveld (I en M). Uiteindelijk nemen zij de besluiten.
Uitbreidingsmogelijkheden
Diverse gemeenten rond Schiphol worden door de geluidscontouren van de luchthaven beperkt in hun uitbreidingsmogelijkheden. Als er meer vluchten worden toegestaan, worden ook de geluidscontouren uitgebreid. Dit betekent dat in een groter gebied woningbouw beperkt wordt.