Na de halfjaarcijfers zegt Air France-KLM te kijken naar een uitbreiding van Transavia buiten Nederland en Frankrijk. Daarnaast gaat het meer bezuinigen en verder praten met Etihad om de samenwerking uit te breiden.
Transavia
Topman van Air France-KLM zei vrijdag na de presentatie van de halfjaarcijfers tegen verslaggevers dat het bedrijf kijkt naar het uitbreiden van Transavia buiten de thuismarkten Nederland en Frankrijk. De Franse piloten hebben hier in het najaar van 2014 nog twee weken tegen gestaakt.
Bij de start van de zomerdienstregeling (30 maart) moeten er bases buiten de twee thuislanden zijn geopend. AF-KLM hoopt hiermee beter te kunnen concurreren met easyJet en Ryanair. De Juniac wil nog niet zeggen waar die nieuwe bases komen. Iberia en British Airways hebben succesvol de prijsvechter Vueling (Spaans van oorsprong) in rap tempo uitgebreid naar tal van Europese landen. Vueling is nu een belangrijk onderdeel van de Spaans-Britse luchtvaartgroep.
Etihad
Ook is De Juniac nog steeds in gesprek met Etihad over een verdere samenwerking. Waar de gesprekken precies over gaan wil de topman niet zeggen.
Bezuinigen
De maatschappij ziet mogelijkheden om direct meer te gaan besparen. Het gaat om het terugbrengen van de kantoorkosten. Het moet een extra € 150 miljoen opleveren, dit komt op het bestaande programma van € 1,8 miljard.
Franse piloten
In september moet er een deal zijn met de machtige pilotenvakbond. Air France-KLM oefent veel druk uit om de salarissen (tot ruim twee ton per piloot) naar beneden te krijgen. Als er geen consessies worden gedaan door de vakbond dan rest AF-KLM niets anders dan zwaar te gaan saneren en veel routes op te gaan geven. De komende jaren zullen er dan geen nieuwe piloten worden aagenomen. Eerder lekte al uit dat Air France dreigt de bases in Nice, Marseille en Toulouse geheel op te heffen om pilotenkosten te besparen.