Bij de bouw van een derde baan op Londen Heathrow, worden concessies gedaan aan de operaties op de luchthaven. Volgens de Britse krant The Guardian zou één van die maatregelen een verbod op nachtvluchten zijn. Tegen die maatregel wil de luchthaven bezwaar aantekenen.
De commissie Davies, die begin juli oordeelde dat een derde runway van absoluut belang is voor zowel de luchthaven als Groot-Brittannië, legde in haar rapport elf beperkingen op. Eén daarvan is het isoleren van 160.000 huizen rond de luchthaven. Een andere beperking is een verbod op vluchten tussen 23:30 uur en 6:00 uur. CEO John Holland-Kaye ziet die maatregel als een bedreiging voor de positie van Heathrow. “We hebben veel routes naar Singapore en Hong Kong, die halen sleutelfiguren voor de handel naar het Verenigd Koninkrijk. Zij starten hier hun bedrijven”, aldus Holland-Kaye. Hij wil de tijd krijgen om de gevolgen te bespreken met de regering en ondernemers. Vanaf ongeveer 5:00 uur komen veel intercontinentale vluchten binnen op Heathrow.
Vierde baan
Ondertussen wordt ook al vooruitgekeken naar een vierde baan. Volgens Holland-Kaye is er fysiek de ruimte om die ook te bouwen. Volgens een eerdere analyse van de commissie Davies is die baan rond 2050 nodig. Of dat op Heathrow is of op concurrent Gatwick, dat ook in de race was voor een tweede baan, is nog niet duidelijk.
Protesten
Tegen de komst van een derde baan wordt al jaren geprotesteerd door milieubewegingen en omwonenden. Half juli geleden bezetten zij een deel van een landingsbaan. Hierdoor moesten vroege vluchten geannuleerd worden.