De terminal van Kuala Lumpur Airport 2, bekend als Klia2, zinkt volgens de topman van AirAsia. “De terminal zinkt nog steeds”, zegt Omar Aireen over de situatie op de budgetluchthaven in Maleisië. Op de taxiways zouden scheuren ontstaan en zouden plassen vormen.
De maatschappij is de grootste gebruiker van de terminal en vreest voor vertragingen, veiligheidsissues en schade aan de vliegtuigen. De beheerder van het vliegveld, Malaysia Airports, heeft volgens Aireen wel oppervlakkige reparaties uitgevoerd, maar dit is niet voldoende. “Er moet een permanente oplossing komen.” De terminal kan nog wel gebruikt worden.
Het ministerie van Transport laat aan persbureau Bloomberg weten dat er een onderzoek is ingesteld. De kosten van de reparatie zijn voor de eigenaar van het vliegveld. Vorig jaar was er ook al sprake van wateroverlast, toen deed de luchthavendirectie dat af als een kleine lekkage.
Lowcost-vliegveld
Klia2 wordt alleen gebruikt door low-cost carriers, full service maatschappijen gebruiken de hoofdterminal van Kuala Lumpur, parallel gelegen aan Klia2. De bouw van het nieuwe vliegveld, dat pas vorig jaar open ging, kostte ruim 946 miljard euro. Jaarlijks kunnen 45 miljoen passagiers gebruik maken van het vliegveld.
Aanklacht
AirAsia laat vrijdagmiddag weten Malaysia Airports voor de rechter te dagen. De carrier wil ruim 96 miljoen euro zien. De maatschappij klaagt de luchthaven aan wegens een verlies van inkomsten omdat Malasyia Airports contracten geschonden zou hebben. Ook worden ‘care duties’ niet uitgevoerd, waardoor AirAsia schade lijdt. Tenslotte vindt de maatschappij dat hun reputatie schade oploopt doordat zij de grootste gebruiker zijn van Klia2.