Delta Air Lines investeert $450 miljoen in China Eastern Airlines en krijgt daarmee een 3,6% belang in de maatschappij. De maatschappijen willen hiermee het partnerschap versterken en zo op routes tussen de VS en China een sterkere partij worden.
Het is voor het eerst dat een Amerikaanse maatschappij een belang in een Chinese neemt. Door deze investering is de weg vrijgemaakt om toestemming aan te vragen voor prijsafspraken en afstemming van de capaciteit van beide maatschappijen. De komende periode zal echter eerst vooral worden ingezet op een “seamless experience”. Ook krijgt Delta een stoel in de raad van bestuur van China Eastern. Delta mag niet meebeslissen, alleen observeren.
Delta kijkt vooruit. De VS en China onderhandelen over Open Skies afspraken. Als die afspraken er zijn is een partnerschap belangrijk om te hebben. Nu bepalen de overheden nog wie wanneer over de Grote Oceaan mogen vliegen. Met Open Skies kunnen maatschappijen dit zelf bepalen, bovendien kunnen er dan grotere samenwerkingsverbanden worden opgezet. Ook United Continental kijkt naar mogelijkheden in China. Experts denken dat routes naar China de drukste gaan worden vanuit de VS.
Alliantie
Delta is al langer belangen in maatschappijen aan het nemen. Het heeft kleine belangen in Gol Brazilië. Daarnaast is het 49% eigenaar van Virgin Atlantic en is het bezig te investeren in het failliete Skymark (Japan). Capaciteit van Delta en Virgin op transatlantische vluchten is inmiddels op elkaar afgestemd. Etihad volgt dezelfde strategie. Alitalia is door Etihad gered van de ondergang, maar de maatschappij uit Abu Dhabi heeft ook kleinere belangen in bijvoorbeeld Virgin Australia en airberlin. In oktober vorig jaar werd de volgende stap gezet: een eigen alliantie. Ook Air France-KLM heeft belangen in andere maatschappijen. Alitalia was een bekend voorbeeld, maar dat is verwaterd. Andere belangen heeft de maatschappij in Kenya Airways en Gol.
Door een minderheidsbelang in een andere maatschappij te hebben zijn er sterke banden. Deze zijn doorgaans sterker dan alleen een codeshare overeenkomst. Het lijkt de nieuwste ontwikkeling te zijn in de slag van schaalvergroting.