
De Europese Unie daagt Frankrijk voor de rechter wegens het niet terugvorderen van bijna € 10 miljoen onterecht uitgekeerde subsidies aan Ryanair en Transavia. Frankrijk moet deze terugvorderen, aldus de EU.
Frankrijk heeft Ryanair en diens dochterbedrijf Airport Marketing Services subsidie vertrekt voor het gebruik van de vliegvelden Nîmes (€ 6,8 miljoen), Pau (€ 2,4 miljoen) en Angoulême (€ 0,87 miljoen). Daarnaast heeft Frankrijk Transavia een subsidie verstrekt voor Pau (€ 0,43 miljoen). Lidstaten zijn verplicht subsidies terug te eisen als de EU bepaalt dat deze onterecht verstrekt zijn. De EU wijst Frankrijk er op dat er een deadline van 4 maanden is en deze niet overschreden mag worden, omdat door het niet terugvorderen van de subsidie oneerlijke concurrentie in stand gehouden wordt.
De uitspraak is in juli 2014 gedaan dat Frankrijk de subsidies niet had mogen uitkeren. Frankrijk heeft na de EU uitspraak de subsidies teruggevorderd van Ryanair en Transavia, maar deze hebben beroep aangetekend. Volgens Franse wetgeving moet de terugvordering dan worden opgeschort. EU-recht zegt echter dat er geen opschorting plaats kan vinden. De EU gaat nu naar de Europese rechtbank om Frankrijk te dwingen. De rechtbank kan het land ook boetes opleggen.
Ryanair won eerder een zaak tegen de EU over subsidies die voor het gebruik van Charloi Airport gekregen zijn, omdat de vluchten van wezenlijk belang voor de regio zijn. Na deze overwinning is de wetgeving aangepast. Er mag subsidie gegeven worden voor nieuwe routes van een regionaal vliegveld. Dit mag echter niet langer dan drie jaar gebeuren en het mag niet voorbehouden zijn aan één enkele maatschappij. Tevens mag de concurrentie tussen maatschappijen op het vliegveld niet verstoord worden.