Ryanair heeft een sterk kwartaal (eindigend op 30 juni) achter de rug. De maatschappij zag 16% meer passagiers dan in 2014. In totaal namen er 28 miljoen een Ryanair-vlucht.
Voor Ryanair is dit het eerste kwartaal van het nieuwe gebroken boekjaar (FY 2016). De inkomsten stegen met 10% naar € 1,7 miljard en de winst na belasting ging met 25% omhoog naar € 245 miljoen. Ryanair heeft een winstmarge van 15%, van elke euro die een klant aan en ticket uitgeeft is 15 cent winst. Vorig jaar was de marge nog 13%. Dit is ongekend hoog in de luchtvaart, waar winstmarges vaak enkele procenten zijn.
De gemiddelde ticketprijs liep iets terug en was € 45 in dit kwartaal. Doordat de kosten met 7% afnamen maakte de maatschappij per ticket meer minst. Van alle vluchten is 91% op tijd aangekomen.
Vooruitzicht
Ryanair ziet de toekomst rooskleurig. Er gaan in september twee bases open, Berlijn en Gothenburg (Zweden), waar veel groei van verwacht wordt. Ook gaat Ryanair naar Israel vliegen, het 31e land waar de maatschappij komt. Deze winter komen er 31 nieuwe 737-800’s van Boeing, waardoor de maatschappij op 31 maart 2016 340 toestellen zal hebben. Brandstofprijzen zijn voor 90% dit boekjaar vastgelegd op gemiddeld $ 91 per vat. Voor 2017 is 70% van de brandstof ‘gehedged’ op $ 66. Voor het 2017 boekjaar (dat loopt vanaf 1 april 2016) zou het € 250 miljoen moeten schelen. Ryanair heeft een € 550 miljoen in kas.
Voor dit boekjaar worden 100 tot 103 miljoen passagiers verwacht met een loadfactor van 90%. De verwachting is dat er net geen miljard euro winst wordt gedraaid.
Aer Lingus
Het Always Getting Better programma gaat het tweede jaar in naar volle tevredenheid van Ryanair. De prijzen van sportmateriaal vervoer zijn omlaag gegaan en de mogelijkheden om te boeken als groep zijn uitgebreid. Door deze koerswijziging acht Ryanair het belang in Aer Lingus niet meer bij de strategie passen. Ooit was er het idee om van Aer Lingus een mid-priced merk te maken die de concurrentie op de belangrijkste vliegvelden aangaat. Inmiddels is Ryanair neergestreken op deze vliegvelden en trekt het meer en meer zakenreizigers. De raad van bestuur heeft dan ook op 10 juli unaniem besloten de aandelen Aer Lingus aan IAG te verkopen. Het geld dat de verkoop oplevert (€ 406 miljoen) komt eind september binnen.