Het te vroeg aanzetten van het ‘feathering’-systeem is de oorzaak van de crash. De NTSB liet al vrij snel na de crash weten dat dit systeem te vroeg geactiveerd werd. Eigenlijk had dit systeem pas aan moeten gaan vlak nadat de raket de dampkring gepasseerd was. Het systeem zorgt ervoor dat de vleugels uit vouwen en zo meer draagvlak creëren. Dit leidt tot een stabielere vlucht. Om goed te werken, mag het systeem pas worden aangezet als het Spaceship een snelheid van mach 1.4 bereikt. Uit gegevens van de NTSB blijkt dat co-piloot Michael Alsbury het systeem al inschakelde bij mach 0.92.  Vier seconden later explodeerde het ruimtevaartuig.
Alsbury kwam om bij de crash, piloot Peter Siebold werd uit het toestel geslingerd en kon zijn parachute activeren.
Om nieuwe ongelukken te voorkomen is nu een mechanisch systeem ingebouwd dat er voor moet zorgen dat het ‘feathering’ systeem niet te vroeg kan worden ingeschakeld. Wanneer SpaceshipTwo opnieuw vliegt, is nog niet duidelijk.