Een VS-functionaris zegt luchtvaartveiligheid onderzoekers zo goed als zeker weten dat het stuk vleugel (een flaperon) dat aangespoeld is op La Réunion van een Boeing 777 is. Als de flaperon daadwerkelijk van een Boeing 777 is, dan ligt het voor de hand dat het van MH370 is. Het is de enige B777 waar stukken van in de oceaan zouden moeten liggen of drijven.
Op een foto blijkt dat op de flaperon een code staat: 657BB. Dit komt overeen met de flaperon code uit het Boeing 777 handboek uit 2008. Bekijk de foto en het handboek in dit Up in the Sky bericht.
Belangrijkste aanwijzing
Australië zegt in een persconferentie dat de gevonden flaperon de belangrijkste aanwijzing in het onderzoek naar MH370 is. Het is een “very significant development”. “Clearly we are treating this as a major lead.” Het is volgens Australië aannemelijk dat wrakstukken Réunion eiland hebben kunnen bereiken.
De gevonden ‘code’ op het vleugeldeel is geen serienummer, zo zegt Australië. Wat het wel is, is nog onduidelijk. Australië heeft het over code ‘BB670’, media op Réunion zeggen dat er 657-BB op staat. De zoektocht in de Zuid-Indische Oceaan gaat ondertussen gewoon door. Er is 55 van 120.000 km2 onderzocht.
Het onderdeel is 2,40 meter lang en 95 centimeter breed.
B777
Eerder meldden Reuters, Wall Street Journal en CNN op basis van bronnen dat Boeing experts foto’s hebben bekeken en zien een uniek element op de foto’s waardoor ze zo goed als zeker weten dat het om een flaperon van een vleugel van een B777 gaat. Boeing zelf heeft nog geen verklaring uitgegeven.
De Franse BEA air crash onderzoeksautoriteit heeft een team gestuurd om het stuk vleugel te bekijken. Ze werken daarbij samen met de Maleisische en Australische autoriteiten. De BEA zegt in een verklaring aan Reuters dat het nog te vroeg is om te zeggen of het ook echt van een B777 is. De flaperon wordt meegenomen naar Toulouse, Frankrijk voor verder onderzoek. Overigens heeft Air Austral uit La Réunion B777’s in de vloot en monteurs op het eiland.
Team onderweg
Maleisië heeft ook een team gestuurd naar La Réunion. Er zijn experts van de overheid, Malaysia Airlines en Boeing meegegaan. De minister van Transport van Maleisië zegt dat er twee dagen nodig zijn om te verifiëren of het stuk vleugel van een Boeing 777 is.
Malaysia Airlines zegt in een verklaring dat het nog te vroeg is te speculeren over het gevonden stuk vleugel. Ook MAS werkt samen met de onderzoekende autoriteiten. In een verklaring zegt China de resultaten af te wachten.
Drijf-modellen
Oceanografen zeggen dat het goed mogelijk is dat het wrakstuk afkomstig is uit het huidige zoekgebied. Een professor aan de Universiteit van Western Australia zegt dat hun model voorspelt dat het 18-24 maanden overheen zou gaan voor een wrakstuk om naar dat deel van de oceaan te drijven. MH370 is bijna 17 maanden geleden verdwenen.
Het Australian Transport Safety Bureau, belast met de zoektocht naar MH370, zegt dat de plek waar het stuk vleugel gevonden is niet overeenkomt met de drijf-modellen die zij gemaakt hebben. Het hoofd van de ATSB, Martin Dolan, zegt er echter bij dat het geen exacte wetenschap is, veel factoren hebben invloed waar wrakstukken heen drijven. Onder andere hoe hoog onder de zeespiegel het wrakstuk drijft is van belang. De Australische premier Warren Tuss zegt dat omdat het stuk al zo lang in het water moet liggen het waarschijnlijk niet duidelijk gaat worden waar het in het water gekomen is.
De mossels op de flaperon kunnen wel aanwijzingen geven hoe lang het wrakstuk in het water heeft gelegen.
Flaperon
Een flaperon is een aileron waaraan een flap-functie toegevoegd. Een aileron (rol-roer) zorgt er voor dat het toestel kan ‘banken’, een bocht maken. Het zit aan de buitenkant en de achterkant van de vleugel en kan bewegen. De aileron kan zowel omhoog als omlaag klappen. De onder de vleugel doorstromende lucht zorgt er voor dat door de extra weerstand de aileron (met vleugel) omhoog word gedrukt als de aileron omlaag geklapt staat. Bij de andere vleugel kan de aileron dan omhoog staan, waardoor die vleugel juist omlaag wordt gedrukt. Als de aileron aan de linkervleugel omlaag staat gaat die vleugel omhoog, waardoor het toestel een bocht naar rechts maakt. In het toestel zit je dan schuin in je stoel. Aan de rechterkant zie je de grond goed en aan de linkerkant juist alleen de lucht.
De flap functie is nuttig tijdens het landen. Over bijna de gehele spanwijdte zitten flaps die uitschuiven/uitklappen bij het landen. Het vliegtuig remt hierdoor en de vleugel wordt groter waardoor er meer draagkracht is. Door de lagere snelheid is meer draagkracht nodig, anders valt het toestel uit de lucht. De rij flaps wordt onderbroken door de aileron. Bij veel toestellen heeft de aileron dus een flap functie (nu heet het een flaperon). De flaperons doen tijdens het landen mee met de flaps.
Koffer gevonden
Vlakbij de plek is ook een beschadigde koffer gevonden. Media geven echter aan dat de koffer in goede staat is en het onwaarschijnlijk is dat deze ruim een jaar in het water heeft gelegen. Het komt vaker voor dat er koffers aanspoelen op La Réunion.
Picture of the suitcase found this morning at Saint-André ! (credit : @Linfore) #ReunionIsland pic.twitter.com/ZhrS3kQNF2
— Antoine Forestier (@a_forestier) July 30, 2015
Andere mogelijkheden dan MH370
In Bangalore, India, worden flaperon voor de B777 gemaakt. Luchtvaartexpert Julian Bray oppert de mogelijkheid dat het een afgewezen flaperon is die vernietigd had moeten worden, maar in zee terecht is gekomen. Een andere mogelijkheid is dat het een onderdeel is van een geschrapte triple seven. Geschrapte vliegtuigen worden uit elkaar gehaald voor onderdelen.
Video