fbpx
FinancieelOnderwerpenVliegvelden

Maastricht Aachen Airport wil niet langer wachten

Maastricht_Aachen_Airport_VertrekhalNegen maanden geleden stelde het provinciebestuur Limburg voor om Maastricht-Aachen Airport er bovenop te helpen. Het bestuur legde een steunpakket voor aan de Europese Commissie. Het vliegveld wankelt al een tijdje wegens het wegvallen van de basis van Ryanair, en daardoor het uitvallen van meerdere bestemmingen. In 2014 reisden zo’n 40% minder passagiers via vliegveld Maastricht dan in 2013, zo bleek uit de jaarcijfers.

”Steunpakket gaat over niet-commerciële diensten”

Na drie kwart jaar is er nog steeds geen duidelijkheid of het ongeoorloofde staatssteun is of niet. Ze willen daarom nu niet langer meer wachten. Tan Beurkens, Limburgse gedeputeerde, legt aan BNR uit dat er vanuit Brussel vooral heel veel vragen worden gesteld. ‘Wij hebben de overtuiging dat het pakket dat we indienen vooral gaat over niet-commerciële diensten, over achterstallig onderhoud. Dat heeft niets te maken met staatssteun’. Mocht de Europese Commissie anders beslissen, zal Limburg vragen om de financiële huishouding van de andere 400 luchthavens in Europa ook nader te bestuderen.

Het is overigens de bedoeling dat de luchthaven in het zuiden van Nederland eind 2015 of begin 2016 wordt verkocht aan private investeerders. Nu is het vliegveld namelijk nog in handen van de provincie. Die zeggen te kiezen voor het beste plan, niet voor de best betalende partij.

 

Haal jouw KLM-staart in huis!

Nieuw in de webshop van Up, een KLM-staart op houten voet. Speciaal voor de echte KLM-fans.

Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button